čtvrtek 12. března 2015

Nejste jediným posluchačem, který si Radě ČRo postěžoval na podobu tzv. zvukové grafiky stanic Českého rozhlasu, přiznává Rada Českého rozhlasu

Stížnost posluchače V. Cimického na slogany ČRo (únor 2015)
Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 25. 2. 2015
■     ■

Text emailové stížnosti
 
Dobrý den.
Reaguji na výkřiky v rozhlasu jako: “je nám s námi dobře”,”víme co se děje”,” každý den s námi”, “každý den s námi i v neděli”, dále je nepřípustná reklama v placeném rozhlase. Přejímáte móresy soukromých radií a potom je vhodné nevybírat poplatky . Pokud jste dobré rádio lidé Vás budou rádi platit dobrovolně. Velmi často poslouchám soukromá rádia, protože jsou lepší než Vy.
S pozdravem Vladimír Cimický 
■     ■

Odpověď Rady ČRo 
Dobrý den,  
jménem Rady Českého rozhlasu tímto reaguji na Váš dopis z 31. 12. 2014.  
Rada ČRo si k Vašemu podnětu vyžádala prostřednictvím generálního ředitele Českého rozhlasu vyjádření ze strany ČRo. Poskytl je Mgr. Ondřej Nováček, ředitel Centra vysílání Českého rozhlasu. 
Soudíme, že to sdělení poskytuje jisté základní vysvětlení. Dodáváme k tomu ale, že spíše než o „rozhlasové teorii“ Mgr. Nováček píše o marketingových nástrojích a že přesnější než o „positioningu“ by bylo psát o sloganech, mottech či „claimech“ jednotlivých stanic. „Positioning“ je totiž pojem širší než slogan (claim). 
Rada ČRo nicméně vyjádření Mgr. Nováčka na své veřejné schůzi dne 25. února 2015 vzala na vědomí, text připojujeme v příloze.  
Velmi Vám děkujeme za Váš aktivní zájem o vysílání Českého rozhlasu. Nejste jediným posluchačem, který si Radě ČRo postěžoval na podobu tzv. zvukové grafiky stanic Českého rozhlasu. Pokud by takových ohlasů přibývalo, nechali bychom danou problematiku posoudit nezávislým expertem. 
S pozdravem  
Doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
předseda Rady ČRo 
■     ■

Vyjádření vedení ČRo  
Slogany, které ve svém e-mailu označuje pan Cimický jako výkřiky, se v rozhlasové teorii nazývají positioning. Positioning slouží vedle názvu stanice posluchačům k tomu, aby se lépe a rychleji zorientovali v pestré nabídce stanic na rozhlasovém trhu. Je to běžný nástroj nejen v České republice, ale i ve vysílání komerčních i veřejnoprávních stanic napříč celou Evropou. Není to tedy pouze doména soukromých rádií, jak pan Cimický naznačuje.
Positioning též nelze chápat jako reklamu, protože je to nedílná součást značky stanice. Uznáváme, že positioning byl na Dvojce „Spolu je nám hezky“ od 15. září do 1. prosince slyšet častěji, než bylo předtím obvyklé. Bylo to důsledkem změny positioningu, protože do 15. září Dvojka používala positioning „Na vlně pohody“. Nový positioning byl tedy nasazen častěji, aby se posluchačům rychleji spojil s názvem stanice. Od 1. prosince byla frekvence opakování positioningu na Dvojce opět snížena.
Radiožurnál používá dokonce dva positioningy, a to „Víme, co se děje“ a „Každý den s vámi“.
První z nich je zařazován ke zpravodajství, ten druhý do zbytku vysílání.
Obecně platí, že positioning zabírá v každé hodině vysílání jen několik desítek vteřin času, tedy zcela zanedbatelný podíl. 
Ondřej Nováček
ředitel Centra vysílání 
■     ■


2 komentáře:

  1. http://www.lidovky.cz/dbaly-chtel-umlcet-kritiku-schazel-se-se-sefem-ceskeho-rozhlasu-ps7-/zpravy-domov.aspx?c=A150317_154224_ln_domov_ogo

    OdpovědětVymazat
  2. V době chytrých rádií, která vypisují název stanice? A co kdyby ČRo vsadil na kvalitní mluvené slovo a hudbu.

    OdpovědětVymazat