čtvrtek 19. listopadu 2015

Má Dvojka problém?

19. 11. 2015 napsal Jakub Kamberský

   Sobotní hra pro mládež a nedělní pohádka jsou po řadu let stálé dominanty ve vysílání Českého, dříve Československého rozhlasu, a to na stanici Praha, dnes Dvojka.

   Jako posluchač her pro mládež sice nepamatuji, co se vysílalo před rokem 1992, kdy jsem jako malý propadl kouzlu dobrodružných příběhů, ale z četných repríz a četného bádání si obrázek udělat dokážu.

   Sám mám moc rád archivní verneovky, těší mě, že jsou často reprízovány, oceňuji i více či méně zdařilé pokusy o současné adaptace klasických příběhů. Ovšem, dětský čtenář, divák, posluchač je dle mého soudu docela někde jinde.  Mládež už jen těžko ohromí fantaskní verneovky, Neffovy sci-fi příběhy z 80. let, westerny typu Bezhlavý jezdec, apod. Tím ale rozhodně netvrdím, že by tyto klasiky neměly čas od času v éteru zaznít, naopak.

   Jen by to chtělo posun od klasické dobrodužné hry pro mládež k současným tématům, aby jednak rozhlas přitáhl mládež ke kultivovanému poslechu, aby rodičům dramatickou tvorbou přibližoval, co jejich ratolesti pálí, jak mezi sebou žijí, komunikují, uvažují. Je přeci všeobecně známo, že dcera či syn v pubertě se rodičům o svých problémech povětšinou nezmiňuje.

   Vhodným příkladem přínosné hry by mohla být dramatizace divadelního textu Zuzy  Ferenczové: Problém (Vyskočit z kůže), pojednávající o šestnáctileté studentce, předčasně otěhotnělé.

   V čem je problém, když hru rozhlas odvysílal?
Právě ve zvoleném čase. Hru totiž Dvojka zařadila 17. listopadu, od osmi večer.
Jako rozhlasový publicista jsem byl v záři přizván k pracovnímu poslechu a následné diskusi nad touto hrou. Z té vyplynulo, že by všichni tvůrci, míněno dramaturgové a režisérka, vlastně celé auditorium neváhalo zařadit hru v sobotu po 13. hodině.  Ovšem, zároveň se objevily jisté obavy, zdali by zařazení hry s takto závažným tématem nevyvolalo stížnosti posluchačů.  Důvodem by mohlo být rovněž několik expresivních výrazů, které v nahrávce zazněly. Je logické, že zazněly.  Jak jinak přiblížit současnou mluvu v plné šíři? Nutno dodat, že jich nezazní mnoho, naopak, autorka v hojné míře pracuje s básnickým jazykem, který má podtrhnout sklíčenost vnitřních pochodů hrdinky.

   V uzavřené diskusi padaly relevantní argumenty pro odvysílání v exponovaném čase.  Například s poznámkou vystoupila  jedna  přítomná paní a řekla, že je maminkou stejně staré ratolesti, jako je hrdinka hry.  Tato paní kvitovala, že jí poslech hodně napověděl, jak mladí žijí  Další silné argumenty zazněly od zástupců dětského rádia Junior, kdy v rámci Klubu rádia Junior zařazují četby a diskuse na mnohem závažnější a odvážnější témata už léta a nikdo si nestěžoval. Zmiňme večerní Linky důvěry po 19. hodině na téma drogy, sexuální život dospívajících, intimní hygiena, zneužívání dětí, apod. Tyto pořady připravuje Junior pro děti a nově i pro jejich rodiče, což je velmi záslužný počin.
Faktem ale zůstává, že je-li posluchač vystaven určité konfrontaci, např. ve formě rozhlasové dramatizace či četby, dovede si udělat mnohem plastičtější představu, dovede se víc vžít do předestřených pocitů aktérů hry, je-li samozřejmě tato hra napsaná věrohodně, což Problém určitě je.

   Dodám, že nikdo z vedení, krom slovesného dramaturga, nebyl poslechu přítomen, tedy nikdo z těch, kteří v rozhlasu rozhodují co a kdy a kde se bude vysílat. V diskusi zazněla i jedna podstatná myšlenka, že bude třeba hru víc promovat, pozvat novináře k poslechu, atd. Nic takového se ovšem nestalo. V Týdeníku Rozhlas vyšla klasická anonce hry, v pořadu Erko hru stručně přiblížila představitelka titulní postavy příběhu. Sám jsem chtěl napsat do Týdeníku Rozhlas rozsáhlejší anonci s vysvětlením, proč by tato a možné další hry tohoto typu měly být zařazovány v čase sobotní hry pro mládež, nedávno konečně přejmenované na hru pro celou rodinu. Návrh zůstal bez reakce, což rozhodně ale nevyčítám ani Týdeníku Rozhlas, se kterým je pro mě radost a čest spolupracovat, ani dramaturgům, tedy slovesnému dramaturgovi Liboru Vackovi a dramaturgyni hry Zuzaně Vojtíškové.  Vyčítám to strachu, který obchází budovou rozhlasu jak mlsný kocour, strachu do něčeho občas říznout, strachu zdravé sebereflexe a sebekritiky, je-li tato na místě, viz nedávná reakce Jana Vedrala k cyklu Hrdinové s otazníkem, která vyvolala silně nezdravé reakce.

   Je sice hezké, že bude hra k poslechu ve streamu pouhý týden, je fajn, že Vltava zařazuje brzkou reprízu na 1. prosinec v rámci pravidelného klubu rozhlasových her, ale to jsou všechno zástupná řešení problému, který nad sobotní popolední hrou visí už řadu let.

   Budu doufat, že přejmenování řady na Hru pro celou rodinu konečně posune určité hranice, že v této řadě zazní alespoň repríza hry Problém, či další počiny, reflektující současné strasti a radosti dospívajících, ovšem, v premiérovém uvedení.
Moc bych si přál, aby zvítězil zdravý rozum nad připosraností, aby si už konečně odpovědní uvědomili, že je nesmysl honit se za poslechovostí a bát se stížností, které beztak povětšinou sepisují notoričtí stěžovatelé, kterým bude vadit i hovno nebo prdel ve Švejkovi a Hrabalovi, v půl sedmé na Vltavě.
■     ■

odkaz na informaci o hře na webu Českého rozhlasu Dvojka  - http://www.rozhlas.cz/dvojka/cetby/_zprava/zuza-ferenczova-problem-vyskocit-z-kuze--1553258
 odkaz na audiozáznam diskutované hry Zuzy Ferenczové: Problém (Vyskočit z kůže) 

k poslechu do úterý 24. listopadu 2015. - http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3510257

Žádné komentáře:

Okomentovat