pátek 27. září 2013

Rozhlasovému pořadu Meteor je 50 let. Poděkování Marku Janáčovi

27. 9. 2013 napsal Tomáš Němec a poslal e-mailem do pořadu „Jak to vidí“, který byl věnován padesátiletému výročí Meteoru

Pamatuji podle mě nejlepší léta Meteoru, kdy ho připravoval redaktor Oldřich Unger a uváděl ho spolu s herečkou Dagmar Sedláčkovou. Různé Ungerovy reportáže z přírody, rozhovory s vědci, vynikající cyklus Hlas pro tento den…

Nemá cenu to opakovat, Některé díly pouští pan Černý v pořadu RozHraní.  Vzpomínám, jak nám tehdy jeden profesor na gymnáziu definoval správného rozhlasového redaktora jako dobře informovanou naivku. Tedy člověka, který odpověď zná, a proto se na ní umí dobře zeptat.  A tak umí přiblížit posluchačům i vědu.  Bohužel ty doby jsou ty tam.  Rozhlasoví redaktoři vysílají naživo, přeříkávají se, neumí vyslovit některá slova, redaktorky zaplňují čas hihňáním. Typickým příkladem je paní Švejnohová, která vedla dnešní odpolední rozhovor s panem dr. Grygarem v pořadu Šťastnou cestu.  

Současný Meteor a jeho úspěch u posluchačů je však postaven na rozhlasových dovednostech pana Marka Janáče. On je jedním z mála rozhlasových redaktorů, který ovládá a hlavně uplatňuje zásady rozhlasové práce.  Tyto zásady  vytvářejí dokonalý pořad, dokonalou informaci pro posluchače a vyvolávají  zájem o vědu u dětí a mládeže. Pan Janáč stále dokazuje onu definici mého středoškolského učitele, že rozhlasový redaktor není naivka, ale tváří se dobře informovaná naivka. Samozřejmě i pan Janáč může být vedením rozhlasu nahrazen takovou naivkou, jako je paní Švejnohová.  Ale pak už se i Meteor stane jen bezvýznamnou součástí v univerzální  zvukové kulise slova, hudby a telefonátů posluchačů, v níž se pozvolna proměňují jednotlivé stanice Českého rozhlasu.

Pane Janáči, děkuji Vám, že jste do současnosti udržel Meteor na vysoké profesionální a rozhlasové úrovni.


Tomáš Němec, Praha

7 komentářů:

  1. Pane Tomáši, napsal jste to výborně!

    OdpovědětVymazat
  2. Také se mi Váš článek moc líbí.
    Kdyby tak odpovědní a zodpovědní naslouchali a řídili se Vašimi slovy, mohli by ještě mnohé z toho, co zničili, napravit. Odchod Jaromíra Ostrého mi nalil novou naději do žil, ale moc se bojím, že se zklamu.
    Přeju Vám vše nejlepší a za článek děkuji. Alena Dušková

    OdpovědětVymazat
  3. Nyní, po odvysílání prvního Meteoru roku 2014, je Váš článek ještě aktuálnější. Bez jediné zmínky (nebo jsem přeslechl?), rozloučení či poděkování panu Janáčovi ho nahradil nový moderátor... Ví někdo, co se děje? Mám z toho opravdu velmi podivný a nepříjemný pocit. Možná jsem jen málo informovaný a něco mi uniklo. Pomůže mi prosím někdo osvětlit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to náhlé, nečekané, ale nebylo to bez zmínky - ve vánočním meteoru 28. 12. se Marek Janáč rozloučil. A v úvodu Meteoru po Novém roce se objevilo Sobotkovo vysvětlení "kdo jsem a kde jsem se tu vzal", ve kterém tuším padlo i stručné "děkujeme". Marek Janáč odešel z ČRo údajně na vlastní žádost.

      Vymazat
  4. Odchod pana Janáče je velká škoda. Pan Sobotka je ve srovnání s panem Janáčem neslaný, nemastný. Nemá to šťávu a spád. Zvukovou stránku zachraňuje paní Kateřina Březinová. Už se na Meteor tolik netěším jako dřív. Poslouchám ho také cca 45 let - k jeho poslechu mne přivedl živý zájem mého dědy o tento pořad. Michal Hladík, Kladensko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Hladíku, doufám že se už zase na Meteor těšíte. Z pana Sobotky jsem měl zpořátku podobný pocit, ale po roce se mi pořad líbí víc než dříve, možná vůbec nejvíc v historii - u mne to bude také 45 let soustavného poslechu, ovšem až letos, o 2 roky po Vás. J.Gruber

      Vymazat
  5. V dnešním (12.3.) pořadu Meteor, jste se zmínily jak minulý režim předělával leváky na praváky. Myslím, že by bylo více než vhodné vysvětlit pravý důvod tohoto sdělení. Pravý důvod je ten, že se v padesátých a šedesátých letech se ještě psalo perem, násadkou a inkoustem !!! Je navýsost jasné, že každý levák si napsané řádky dlaní jednoznačně rozmazával, protože inkoust zasychal pomaleji (aby nezasychal na peru a dobře spouštěl inkoust).
    Váš důvod prezentace tohoto problému je tímto ihned zřejmý, snaha špinit minulý režim a je jedno jestli pouze z vaší horlivosti nebo z nařízení vašich představených. Poučení pro vás je nabílední: Řeknu-li A, musím dodat i B.
    Kamil Fajt, Ostrava

    OdpovědětVymazat