2. 6. 2012 napsala
Marta Švagrová v tištěném vydání Lidových novin
Poslech českých rozhlasových stanic je nepřeberným
zdrojem otázek, na něž posluchač chtě nechtě hledá odpovědi. Třeba: jak je to
vlastně s tou reklamou? Kdekdo ví, že podle tiskového zákona musí být řádně
označena a výrazně oddělena od běžného programu ( v novinách od redakčního
textu). A celkem se toleruje, že každé médium propaguje samo sebe, tedy
materiály a pořady, na které čtenáře, posluchače a diváky láká. Tak dobře: co
ještě je a co už není reklama? Posloucháte například povídání s odborníkem na
cosi a on se chrání sdělit název firmy, respektive výrobku, o němž
hovoří, byť se k tématu jeho doporučení jasně hodí. Dokonce připomene on sám
nebo moderátor/ka, že nebudeme jmenovat. A pak si naladíte pravidelné POSEZENÍ
U KALICHA, kam si Tomáš Töpfer s Vítězslavem Jandákem a Gustavem Oplustilem zve
hosty na besedu (včera například Miloše Zemana). Scházejí se U kalicha vždy v pátek
po poledni, na což hlasatel výrazně upozorní před začátkem i po skončení
pořadu... Je to reklama rozšafného žvatlání nebo rodinné restaurace? Asi
obojího.
V té souvislosti si nelze nepovšimnout snad
každodenní masáže, jíž se posluchačům rozhlasové Dvojky dostává od Karla Gotta,
když anoncuje své sobotní a v repríze také nedělní vzpomínkové povídání ZPÁTKY
SI DÁM TENHLE FILM. Dobře, zažil toho hodně, má na hudbu svůj názor a
posluchače zřejmě zajímá. To ale nestačí, kromě sebe ve všech pádech propaguje
už předem cédéčko,které právě natáčí...Je tohle placená (ale neoznačená) nebo
skrytá (či spíš nepokrytá) reklama?
Ostatně já teď oběma pánům dělám vlastně reklamu.
Ovšem neplacenou.
Je to zajímavý a dobře výstižný příspěvek. A ještě k tomu, když jsem si dnes přečetla na Novinkách, že cituji: "Slovenské obce dostávají v těchto dnech faktury od Slovenského ochranného svazu autorského (SOZA) za zpěv dětí na Mikuláše nebo na Den matek." To už mi rozum nad tím stojí. Nevím a jen doufám, že u nás takové praktiky OSA nepoužívá. V tomto státě, potažmo i u našich východních sousedů jsou prapodivné zvyklosti jak v reklamě, tak propagování sama sebe.
OdpovědětVymazat