sobota 23. března 2013

Ani Nike, ani Adidas

5. 3. 2013 napsal Jan Potůček na serveru DigiZone.cz


Dlouho jsem přemýšlel, jestli má smysl komentovat změnu loga a vizuální podoby Českého rozhlasu. Jako staromilec si budu muset na „erko“ dlouho zvykat, ale to je čistě můj subjektivní problém. Objektivně se dá ale říct, že Český rozhlas spoustu věcí nedotáhnul do konce. Generální ředitel Peter Duhan už krátce po svém jmenování sliboval, že sjednotí názvy všech stanic ČRo, a to jak celoplošných, tak regionálních. Jenže to se nestalo.
Viditelně sice zmizelo číselné označení celoplošných okruhů, ale jaký potom dává smysl označovat dřívější ČRo 2 – Praha za „Dvojku“, když už vlastně žádná „Jednička“ ani další čísla neexistují? Od čeho to je dvojka? Je to druhořadý program? Což takhle vymyslet nějaké nové, jasné pojmenování, když už slovo „Praha“ rozhlas používá nešťastně v názvu stanice vysílající do zahraničí (a nemůže kvůli tomu logicky přejmenovat pražské studio ČRo Regina na ČRo Praha)?
Další skupinou programů, jejichž názvy změna vizuální identity zcela pomíjí, jsou krajská studia. Mohl bych zahrabat v archivu DigiZone.cz a vytáhnout Duhanovu větu, že je třeba zásadním způsobem změnit odlišná označení různých regionálních stanic, protože někde nesou název krajského města, jinde kraje a jinde dokonce jen světové strany. A stalo se s tím něco? Nikoli. Nadále tu máme vedle ČRo Plzeň také ČRo Sever, zmíněný ČRo Regina, ČRo Region Střední Čechy a ČRo Region Vysočina. A k tomu všemu „zastřešující“ označení ČRo Region, které ale nikdo nepoužívá – to Duhan také kritizoval a nic s tím neudělal.
Jistě, vedení rozhlasu může namítnout, že u regionálních studií sjednotilo barvu loga na zelenou. To je ale tedy výhra! I kdyby rozhlas chtěl otázku nejednotného řešení názvů vyřešit později, zbytečně by v tom posluchačům znovu udělal guláš. Prošvihnul skvělou příležitost, jak to provést najednou se zaváděním nového loga. Peter Duhan minulý týden na tiskovce k zavádění nové vizuální podoby Rozhlasu uvedl, že nikdy nebyl příznivcem značky Nike (tak se prý říkalo dosavadnímu logu ČRo kvůli jeho „vlnkám“, ale spíše Adidasu.
To, co dnes nabízí Rozhlas, ale není ani Nike, ani Adidas. Je to Nadidas.

Žádné komentáře:

Okomentovat