pondělí 29. září 2014

SEMINÁŘ KOMU SLOUŽÍ MÉDIA

(bodový obsah semináře konaného 29.9. 2014 na Filosofické fakultě Karlovy University, zapsal Tomáš Němec)

1.  Michael Fleischmann: Komu slouží soukromá média
1.1. Představuje se. Od 12 let žil ve Francii, jeho otec byl diplomatem 1. republiky. Po roce 1989 se vrací do České republiky
1.2. O zodpovědnosti. Ohrazuje se proti tomu, že je nazýván mediálním magnátem Není mediální magnátem, je zaměstnancem společnosti Lagardere, která působí v několika zemích a v České republice provozuje pět rádií. Lagadere je v České republice od roku 1990.  Manažeři vytvářejí obsah soukromého média. Akcionáři se zajímají o rozpočet a ne o program. Akcionáři se nezajímají o politické dění.
Zaměstnanci, kteří mluví na mikrofon, odcházejí po dvou letech do Českého rozhlasu, protože jsou unaveni tím, že jsou peskováni, že pracují v soukromém médiu a v Českém rozhlase  dostanou dvojnásobný plat.
1.3. Hovoří o rádiu BBC/Zet. Český rozhlas má zájem, aby tato stanice nevznikla. M. Fleischmann hovoří o pokutách, které tato stanice dostala. Lidé zvolení Parlamentem si v České republice uzurpují právo na informace. Zahraniční investice na mediálním  trhu odcházejí proto z České republiky..
1.4. Předvídá do 3 - 5 let vznik nového konsorcia českých podnikatelů, kde už Lagardère nebude.
1.5. Český rozhlas napodobuje soukromá rádia, místo aby byl sám normotvorný.

2. KAREL HVÍŽĎALA - Mediální kraina ve střední Evropě. Historické a oučasné pasti.
2.1. Kramerius, Guttenberg
2.2. Vznik bulváru. V Čechách 1926 Jiří Štříbrný
2.3. Veřejnoprávní média. Nesplňují kritéria, která by měla splňovat.
 1926 - vznik BBC. Rada nebyla politizovaná.
V Německu jsou ze zákona vyjmenované instituce, které posílají do mediální rady své zástupce. Členové rady a generální ředitel jsou odvolatelní jen soudem.

Úkoly veřejnoprávního média v Německu: a) Vytváření morálních autorit.
b) Vytváření sjednocujícího jazykového prostředí. c) Segmentovaný pluralismus.
Úlohy bulváru:  a) dává informace lidem, kteří nečtou,  b) poskytuje právní servis slabším sociálním skupinám,  c) uspokojuje virtuálně touhu po krvi,  d) má obsáhlou sportovní rubriku.

3. JOSEF ŠLERKA - Demokratizují technologie přístup k médiím ?
3.1. Příklad výbuchu při maratonu v Bostonu. na twitteru. Policie našla pachatele díky zveřejnění amatérských informací na twitteru. Rychlost šíření informací na sociálních sítích předbíhá oficiální média.
3. 2. Perspektivy: Nárůst občanské žurnalistiky... Pokud lidé nevěří mainstreamu, vzniká konspirace. Bulvár jako zpravodajský most.


4. JAN PAYNE - Role médií na rozhraní dvou sfér života
4.1. Představuje se. Je neurolog a filosof. V současnosti v jeho práci převládá filofofie. Učí lékařskou etiku na Lékařské fakultě Karlovy Univerzity.
4. 2. Mark Zuckerberg - soukromí už není pravidlem společenského chování.
Podle Payneho je soukromí podstatou budoucnosti
Payne dává do souvislosti své úvahy s myšlenkami Platóna a  Aristotela
oikos - dům, statek
Ze slova oikos je dnešní slovo ekonomie.
Řekové - spravedlnost jako ctnost
Oblast veřejná - polis
V komunismu se soukromé a veřejné vytrácelo.
Po Aristotelovi přišla doba helenismu - objevuje se křesťanství - důraz na soukromou sféru. Vztahy mezi člověkem a člověkem. V křesťanství se osobní vztahy nazývají království boží.
Jak se liší mravní a právní rovina - na veřejnosti se lže.
Češi se vyznačují tím, že lžou. Lež rozvrací soukromý svět.
Nevýhoda veřejnosti je v tom, že se v tom nedá žít. Bez osobních vztahů člověk páchá sebevraždu. Soukromí jsou citové hodnoty. Smysl života je povíce soukromá věc.
Dialog je cílem. Dialog se musí dít na veřejnosti. Média nám v tom mohou pomoci.

5. JAN BEDNÁŘ - Jakou editoriální politiku má BBC
5.1. Německá okupační správa zakazovala poslech BBC. Lidé si sdělovali, co v BBC slyšeli. Němci považovali vysílání BBC za válečnou propagandu.
5.2. Dokumenty BBC. Královská charta
Editoriální průvodce obsahuje principy editorské práce.
Na prvním místě je důvěryhodnost. Vědomě nebudu lhát. Důvěra není racionální.
Pravda a přesnost. Musí se vážit relevantní pravda. Musí to být řečeno jasným a srozumitelným jazykem.
Nestrannost. Celá šíře a rozdílnost názorů. Žádný důležitý aspekt nesmí být zamlčen.
Ztratí-li médium nezávislost, nemůže být nestranně.
Služba veřejnému zájmu. Poskytují prostor pro širokou veřejnou debatu.


6. IVAN ŠTERN - Jsou česká média opravdu hlídacím psem demokracie ?

6.1. Historický pohled. Odkazuje na Karla Sabinu a jeho časopis Lípa slovanská.
K. H. Borovský - Národní listy 1848.
6.2. Pouze pluralitní mediální trh je hlídacím psem demokracie.



Žádné komentáře:

Okomentovat