středa 9. listopadu 2011

Zrušit placení televizního a rozhlasového poplatku? Téměř nemožné!

09.11.2011 15:57 - 08. Ohlasy v médiích -trvalý odkaz

Zrušit placení televizního a rozhlasového poplatku? Téměř nemožné!

08.11.2011 napsala Pavlína Nytrová na blogu idnes.cz

   Jsem až příliš poctivá, proto ve chvíli, kdy jsem se odstěhovala od rodičů do svého bytu a koupila si svou malou barevnou televizi, přihlásila jsem se k placení rozhlasového a televizního poplatku. V té době to bylo nějakých cca 80,- Kč. Omlouvám se, ale musela bych nahlédnout do SIPA z předešlých let, abych částku uvedla přesně.

   Hodně neplátců těchto poplatků oponuje tím, že proč by měli platit poplatky, když rádio neposlouchají a na ČT nekoukají a že na ostatních programech je víc reklam, než pořadů. Zákon ale říká zcela jasně, že platit musí každý, kdo je vlastníkem přístroje, i když by ho použil jako podstavec pod květiny. Částečně s těmi "neplátci" souhlasím, přesto jsem poctivě platila od chvíle, kdy jsem si televizi koupila.

   Teď při stěhování jsem o mou malinkou, milovanou televizi přišla. K přehrávání CD používám počítač. V počítači TV kartu nemám, v mobilu také ne a to ani nemluvím o rádiu. I když se pořád spekuluje o tom, zda se má platit poplatek, když ho někdo v mobilu má anebo kouká na TV v počítači. Tak jsem si teď říkala, proč ty poplatky vlastně platím, když ani televizi ani rádio nemám (koukám na televizi výjimečně a to u majitelů, kteří poplatky platí).

   Zašla jsem na poštu a paní za přepážkou na mě vyvalila oči. "No já vám to klidně odhlásím, ale nesmí se to. A proč to odhlašujete!?????". Marně jsem se snažila vysvětlit, že už nejsem vlastníkem žádné nemovitosti, neplatím elektřinu jako přímý odběratel a že o televizi jsem přišla a rádio nevlastním, ani jako dekoraci. "No to tedy fakt nevím". Vím, že je to divné, ale po večerech buď čtu, nebo spíše hraji hry. A pouštění DVD v počítači snad nemůže nikdo považovat za sledování televize.

   Šla jsem na další poštu. "To musíte do druhé části, tady to neděláme". Do druhé části jsem přešla, ale další řadu jen kvůli informaci jsem vystát nechtěla. Nakonec jsem se na odhlášení poplatků ptala asi na 3 poštách v Praze a jedné na Moravě. Víceméně mi všichni řekli to samé - jen tak odhlašovat poplatky, to prostě nejde. Je to náááááramně složitá věc. Tak jsem si vzpomněla, jak lehké bylo, když jsem se jako plátce přihlašovala. Na jedné poště mi dokonce řekli, že odhlašovat se z placení těchto poplatků je zakázáno a že mě budou pokutovat 10.000,- Kč. Tak tehdy jsem vyvalila oči já. Proboha, proč?

   Obrátila jsem se na mého věrného přítele - internet. Hledala jsem, hledala, hledala a nenašla jsem nic, co by bránilo odhlášení se z placení, když opravdu nejsem uživatelem ani vlastníkem žádného přijímače, ani starého, nefunkčního. "Naštěstí " jsem při stěhování vyhodila i květináč, který mi táta vyrobil z desek starého dřevěného černobílého televizoru - vyškubal z něj elektroniku a nechal pouze "desky". Vznikla hezká ohrádka, ve které jsem měla asi 5 květináčů  a když jsem přelila misky, nic se nedělo :-) Nikde jsem nenašla zmínku o tom, že poplatek platí prostě každý občan, i když televizi či rádio nemá.

   S malou dušičkou jsem šla na poštu u nás na Moravě. Paní mi řekla přibližně to, co ostatní. Že se to odhlašovat nemá a že mi hrozí pokuta, pokud přijímač vlastním. Nechápu, proč mi nikdo nevěří. Opravdu nevlastním ani neužívám. Do formuláře jsem měla možnost vyplnit jednu ze tří kolonek "Údaje pro odhlášku". Popravdě jsem uvedla, že "Nejsem majitelem ani uživatelem televizního přijímače nebo jiného zařízení technicky způsobilého k individuálně volitelné reprodukci televizního vysílání bez ohledu na způsob příjmu." Další možnost: "Odhlašuji se podle § 4 odst. 1 Zákona (osoby s úplnou nebo praktickou slepotou obou očí či oboustrannou hluchotou, žijící osaměle nebo spolu ve společné domácnosti)" - tu jsem volit nemohla, nejsem ani hluchá, ani slepá, i když bych někdy při některých situacích "ráda byla" (samozřejmě to myslím ironicky). Poslední možnost: "Žiji ve společné domácnosti s níže uvedeným poplatníkem evidovaným v SIPO pod spojovacím číslem nebo variabilním symbolem přiděleným Českou televizí. Za televizní přijímač platí:" jsem také zaškrtnout nemohla, protože nežiji ve společné domácnosti, ale obývám pokoj v "pensionu", kde televize na pokoji není. A když se někdy o víkendu koukám na televizi u známých či rodiny,  kam občas zajedu, nebudu přece uvádět, že s nimi žiji ve společné domácnosti, když to není pravda. Podepsala jsem čestné prohlášení: "Čestně prohlašuji, že všechny uvedené údaje jsou úplné a pravdivé. Uvědomuji si, že při neoprávněném odhlášení podle § 8 odst. 8 Zákona se stanoví přirážka 10.000,- Kč."

   Kopii potvrzeného formuláře jsem si schovala a později v klidu přečetla. Pěkně od plic jsem se zasmála, když jsem si přečetla poučení na druhé straně tiskopisu. Píše se tam: Poplatník je povinen se odhlásit z evidence, přestane-li být vlastníkem či uživatelem přijímače.

   Tak opravdu nechápu, proč mě na poště tak strašili. Splnila jsem svou zákonnou povinnost. Jsem schopná pochopit, proč se poplatky musí platit (a také proto jsem je od začátku platila), ale ráda bych někdy viděla, kam se ty peníze z poplatků "rozletí". Přestože to chápu, někdy pochybuji nad jejich "oprávněností". A trochu se začínám bát, že nám vláda zpoplatní i vzduch, který dýcháme.......
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat