pondělí 20. června 2011

Česká média


20.06.2011 14:33 - 09. mediální informace -trvalý odkaz

Česká média

19. 6. 2011


SOBOTNÍ VIDEOROZHOVORY: Noví rozhlasoví radní: Český rozhlas je v dobrém stavu, ale má své rezervy (PŘEPIS)

19.06.2011 08:04:49 Česká média
Ervín Kukuczka
ČM: Na co se chcete zaměřit v působení v Radě Českého rozhlasu? Jaká je vaše vize?
Ervín Kukuczka: Co se týče vize, to bych o tom ještě tak moc nemluvil, protože první, co chci, chci se nejdřív seznámit s problematikou. Protože já jsem samozřejmě už byl asi před 8 lety v Radě, ale to byla jiná doba, jiné problémy. Nejdřív se chci teda zaměřit na to, abych se seznámil se členy Rady a s tou problematikou, kterou ta Rada má. To je první taková věc. A pak se chci, až se rozkoukám, tak podle toho budu se soustředit na určité věci, na ty, které budu považovat za nutné.
ČM: Ve svém vystoupení před volebním výborem jste mluvil o jakémsi zjednodušení řízení Českého rozhlasu. Jenom kdybyste mohl vysvětlit, o co jde?
Ervín Kukuczka: No samozřejmě, i když jsem nebyl pár let v Radě, přesto jsem sledoval, co se děje v Českém rozhlasu. A myslím, že by se leckde dalo ušetřit. Hlavně, co se týče, myslím si, že když před lety vyšel ten zákon, že každý kraj musí svou rozhlasovou stanici, tak to snad nebylo až tak šťastné řešení, protože považuju za chybu, když jsou dva rozhlasy vedle sebe. Například u nás v tom kraji, kde já působím, teda já jsem z Ústeckoorlicka, čili tam je Hradec Králové a hned vedle jsou Pardubice, tak já mám dojem, že by tam to např. zvládl klidně jeden rozhlas. Tak na to jsem se chtěl tak trošku zaměřit a podívat se na to zblízka.
ČM: Takže si myslíte, že úspora může přijít v tom kroku sjednocování stanic?
Ervín Kukuczka: Já si myslím, že to je jeden z kroků, kde by šlo ušetřit.

Ivan Tesař
ČM: Jste nově zvolený radní Českého rozhlasu. Jakou máte vizi, na co se chcete zaměřit ve vašem působení v Radě Českého rozhlasu.
Ivan Tesař: Tak ta vize je jednak definována samozřejmě zákonem číslo 484 ten §8, co Rada vlastně smí a nesmí. Obecně bych se asi chtěl zaměřit na to, co je mi profesně nejbližší, a to znamená, vlastně zabýval jsem se, nebo zabývám se sociologickými průzkumy veřejného mínění a mediálními analýzami vlastně pro veřejnou správu. Takže pravděpodobně bych se chtěl seznámit s nějakými analytickými výstupy, které Český rozhlas má, jak vlastně od agentur, které se zabývají průzkumy veřejného mínění, tak samozřejmě i, řekněme, nějakými interními analýzami programu.
ČM: Ve vašem vystoupení před volebním výborem jste mluvil o tom, že byste se chtěl zaměřit také na objektivnost a veřejnoprávnost Českého rozhlasu. Jak si myslíte, že si Český rozhlas stojí nyní?
Ivan Tesař: Já bych… Já si myslím, že si stojí poměrně dobře, ale samozřejmě jsem nováček a chtěl bych se nejdřív seznámit vlastně z fungováním Rady s fungováním Českého rozhlasu, takže si myslím, že tohle je ještě předčasné.

Petr Šafařík
ČM: S jakou vizí jdete do Rady Českého rozhlasu? Na co byste se chtěl zaměřit?
Petr Šafařík: Tak já bych se chtěl zaměřit na to, aby ten Český rozhlas co nejvíce dodržoval zásady, které dodržovat má, jakožto stanice veřejné služby. A platí to jak pro vysílání samotné, tak pro jednání Rady Českého rozhlasu taky. Takže jestli můžu rozvést ten první bod, tak tam jsou jak v zákonu, tak ve statutu Českého rozhlasu a v kodexu Českého rozhlasu, tam je celá řada vlastně pravidel, zásad, povinností, které to vysílání má dodržovat a myslím si, že tam je řada nedostatků a k tomu samozřejmě jako radní se může nějakým způsobem nejvíce vyjádřit, nebo pomoci tím, že pomůže zvolit svým hlasem toho správného generálního ředitele.
Petr Šafařík: Tak samotné ČM: Druhá otázka. Vy jste ve svém vystoupení před volebním výborem právě mluvil o nějakých, nevím jestli problémech, ale o nějakých rezervách v samotném působení nebo fungování Českého rozhlasu. Kdybyste to měl trošku rozvést, co byste vypíchl?
Petr Šafařík: Tak samotné vysílání Českého rozhlasu, tak tam existují třeba překryvy mezi jednotlivými stanicemi, to je jedna věc. I v té struktuře je tam celá řada vlastně postů ředitelských a šéfredaktorských, přičemž tu odpovědnost, tu má vlastně z tiskového zákona šéfredaktor, takže tady se ta struktura nějakým způsobem rozohnila a určitě je možné ji nějak zracionalizovat. To je jedna věc. A druhá věc, to je obrovské téma a, myslím, velký problémů Českého rozhlasu, to je dodržování těch zásad kvalitní novinařiny, jako je pluralita, nezávislost atd. Já slýchám velmi často z těch zpravodajských nebo zpravodajsko-publicistických stanic, že novináři Českého rozhlasu občas nerozlišují základní žánry a mísí postoje, stanoviska do zpravodajství atd. Taky si myslím, že mnozí z nich, hlavně ti, kteří se zabývají třeba ekonomickou novinařinou nebo politickou, zdá se mi podle výstupů jejich práce, že mají určité nedostatky ve vzdělání. Nevím, jestli Český rozhlas dostatečně pečuje o to, aby ti lidé hlavně tady v těch oblastech byli jaksi dále vzděláváni, nebo jestli je dostatečně motivuje, aby se dále vzdělávali.

Michal Stehlík
ČM: Na co se chcete ve své práci v Radě zaměřit? Jaká je nějaká vaše vize?
Michal Stehlík: Tak radní mají ze zákona dané úkoly nebo dané role.  Já si myslím, že hodně je to komunikace s tím nově zvoleným budoucím vedením rozhlasu, možná i o těch praktických stránkách rozpočtu a záležitostech vůbec správy rozhlasu, ale právě velmi striktně oddělit roli Rady a roli ředitele, aby se to nesměšovalo. Zároveň mám trošku takový jako vnitřní pocit, že by mohla začít diskuze o roli těch regionálních jednotlivých redakcí nebo vůbec regionální sítě, tam je to záležitost, která nás asi čeká jako jedna z těch velkých výzev.
ČM: Ve své prezentaci před volebním výborem jste mluvil o nějakých základních bodech, na které byste se chtěl zaměřit. Mluvil jste tzv. výzva dvacet mínus, což jsou vlastně mladí posluchači rozhlasu. Jak byste nebo co byste k tomu problému řekl? Nějaký návrh, řešení, nebo něco?
Michal Stehlík: My asi řešení nemáme na stole a možná už je to skoro třicet mínus, že pod těch 30 let je to problematické přitáhnout lidi rozhlasu.  Já myslím, že je to možná komunikace a hledání těch nových způsobů komunikace ve smyslu nových médií, využití internetového prostoru nějakým jiným způsobem než doposud klasicky. Možná i tudy povede cesta pro nějakou o popularizaci nebo rozšíření poslechovosti právě v rámci této generace, která už je zvyklá pracovat vlastně s jinými komunikačními cestami.
Komentáře
[1]20.06.11 16:47:53Tomáš Němec
To jsem zvědav, jestli noví radní nezapadnou do starého floriánovského fungování Rady. Celkem mi zklamalo vyjádření pana Kukuczky, od kterého jsem si sliboval nejvíce.

Žádné komentáře:

Okomentovat