úterý 22. února 2011

Dopis šéfredaktorovi ČRo2 a generálnímu řediteli ČRo - 5.část


22.02.2011 10:49 - 05. Dopisy posluchačů vedení ČRo -trvalý odkaz

Dopis šéfredaktorovi ČRo2 a generálnímu řediteli ČRo - 5.část

napsal Radek Svoboda, 21.2.2011

Pokud jde o pořad Periskop – a vůbec o vysílání pro děti – pak musím jen podpořit četná volání po jeho návratu (a to v původní hodinové podobě), spolu dokonce i s rozšířením vysílání pro děti a mládež – popřípadě skutečně po vysílání „pro celou rodinu“. (Meteor se s ním skutečně nekřížil, je zjevně určen posluchačům o několik let starším – zatímco Periskop dával zasvěcené a poutavě podané informace i pro děti řekněme kolem deseti let; stejně by potom mohl být zrušen i Hajaja, vždyť ten je stejně jako Meteor určen pro děti a někdejší vysílání povídek v Meteoru se dozajista z jistého úhlu pohledu může jevit tak, že se kříží s Hajajou . ) Jak již bylo několikrát napsáno (vybavují se mi mj. příspěvky paní Ing. Dragounové, ovšem podobných bylo napsáno více), takovýchto pořadů, nenásilnou formou vzdělávajících, není nikdy dost. A ČRo 2 (či kterákoli stanice veřejnoprávního rozhlasu) by neměl být primárně nějakým zábavným vysláním, ale spíše by měl vzdělávat, pozvedávat úroveň společnosti a kultivovat – ale rozhodně nikoli ve většině nabízet zábavu, kterou navíc v této podobě nezanedbatelné množství posluchačů mnohdy vnímá jako poněkud plytkou či podbízivou. Konečně také lze k nynějším pořadům a mnoha předchozím – dozajista mnohdy kvalitním pořadům stanice Praha – které byly počínaje 31. lednem opuštěny, uvést analogii v televizním vysílání: ačkoliv ve sledovanosti mohou vítězit více či méně zdařilé seriály komerčních televizí, tak libovolný pořad podobného ražení doslova „strčí do kapsy“ i z hlediska pouhého podílu sledovanosti kterýkoli z – mnohdy starších – skutečně rodinných českých filmů, jako jsou například Jak vytrhnout velrybě stoličkuAdéla ještě nevečeřelaRozpuštěný a vypuštěný či Tajemství hradu v Karpatech. Tudíž kvalita zřetelně může převážit zájem posluchačské či divácké obce nad libovolným pouze zábavným či poněkud bulvárním pořadem. (Ostatně má‑li tato společnost prosperovat, potřebuje chytré a vzdělané lidi – tudíž především mládež by měla být nenásilně vedena k zájmu o přírodu, vědu, techniku… Což právě Periskop uměl – a nepochybně to uměla i celá řada vysílání pořadu Domino, který se ovšem nyní od této podoby zřetelně odklání.) Konec konců zde opět lze poukázat přímo na KODEX ČESKÉHO ROZHLASU –
– tentokrát na část Hlava I, článek číslo 3 „Zvláštní pozornost dětskému posluchači“ (o článku 2 „Posluchač na prvním místě“ snad ani nemluvě).
Rovněž lze citovat přímo z dokumentu STATUT ČESKÉHO ROZHLASU –
– článek XIV (Programové zásady, bod 2): „Program Českého rozhlasu tvoří tři pilíře – zpravodajství, kultura a vzdělání.“ Bohužel, nynější podoba stanice ČRo 2 spíše může na posluchače působit tak, že vlastně přímo jde proti KODEXU ČESKÉHO ROZHLASU. (Místo pro weekendová Domina, Polštářek i Periskop by se dozajista našlo dost – podívejme se na weekendové podvečerní vysílání Písniček od srdce, které popravdě ani mne v tomto čase příliš neosloví, natož aby mi přirostlo k srdci – či na řadu obdobně laděných hudebních pořadů, vysílajících prakticky stejný žánr, počínaje pátečním Felixírem od 21. hodiny a konče nedělními Šlágry od srdce, které začínají v poledne. Rovněž lze přidat taktéž poněkud celebritní a poněkud kontaktní sobotní pořad paní Švejnohové Nezatloukat, či nedělní opakování sobotního Zpátky si dám tenhle film pana Karla Gotta.) Vedle pořadů dětských ještě musím připomenout asi skutečně jen okrajový, nicméně některými posluchači postrádaný pořad Zelené peří, určený pro mladé začínající básníky. Sice chápu, že by se třeba spíše hodil do vysílání ČRo 3 Vltava, ovšem kupříkladu k jeho případnému přesunutí na Vltavu nedošlo, pouze byl bez náhrady zrušen – ač rozhodně nejsem jeho příznivcem, ptám se proč. A to zejména z toho důvodu, že v nočním Mikrofóru se postupně formuje jakési – pardon – poetické vysílání. Nic proti němu (a tím méně proti jeho autorce) nemám, nicméně tím méně chápu zrušení Zeleného peří – to vysílání ČRo 2 nevyhovovalo, zatímco „kontaktně‑poetické“ Mikrofórumje pro tu samou stanici přijatelné? (Tj. spíše bych možná pochopil, že obdobný – svým způsobem na umění zaměřený – pořad bude dramaturgií zcela analogicky zrušen.)
Mimo to lze proti omezování vysílání pro děti a mládež oponovat také tím, že si rozhlas tak vychovává nové generace posluchačů. Zajisté nejsem sám (a svědčí o tom i četné poznámky posluchačů), kdo Český rozhlas poslouchá již řadu let a to již od dětství. Počínaje Hajajou a pohádkou v neděli odpoledne, přes Meteor, detektivky, sci-fi povídky a četby na pokračování – a to pokračuje dále. Nebo si snad ČRo obdobně zruší „líheň“ nových rozhlasáků, kterou má v Dismanově rozhlasovém dětském souboru? To by snad neudělal – proč by se tedy ČRo 2 měl sám dobrovolně vzdát v podstatě obdobné „líhně“ nových posluchačů, kterou má díky vysílání pro mladé lidi?
klikni 6.část
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat