středa 13. dubna 2011

NĚKDO BY MĚL


13.04.2011 20:01 - nezařazeno -trvalý odkaz

NĚKDO BY MĚL

napsal pan Karel Čapek v roce 1938

Někdo by měl něco udělat, aby se zlepšila situace. Někdo by měl dát podnět k tomu, aby celý svět něco udělal. Někdo by měl promluvit vládnoucím do duše. Mělo by se něco stát, dokud není pozdě. Někdo by se v té věci měl chopit iniciativy. Tyto a podobné výroky slýcháme několikrát denně, tím častěji, čím je doba vážnější; obyčejně bývá přitom v hlavních rysech naznačováno, co by měl ten někdo udělat, aby se vše obrátilo k lepšímu a vyřešily všechny těžkosti; jediné, co přitom zůstává jaksi nedořešeno, je, kdo by to měl opravdu udělat. Ale někdo by to udělat měl.
Naproti tomu se skoro nikdy neříká: Měl bych udělat to a to; měl bych udělat něco velikého a rozhodného. Rovněž vzácně se vyškytá rčení: My, co tady sedíme, bychom měli tohle nebo onohle sami pořídit; tak co, dáme se do toho? Lidská fantazie a moudrost je přímo nevyčerpatelná ve vynalézání úkolů, které by měl někdo vzít na sebe; naproti tomu je nápadně skoupá, pokud jde o to, co bychom mohli udělat nebo oč bychom se měli pokusit my sami. Z jakýchsi příčin představa, že bychom něco měli udělat my sami, velmi brzdí svobodný vzlet našeho přemítání o tom, co by se mělo dělat; to však, co by někdo měl dělat, není omezeno žádnými překážkami.
Jenomže, pokud je nám známo, věci a činy nevznikají tím, že by je někdo měl udělat, nýbrž tím, že je někdo udělá. Kolumbus neříkal, že by někdo měl plout na západ, nýbrž že tam popluje sám, dostane-li loď. Když někdo tone, nestačí rozumné mínění, že někdo by měl pro něho skočit do vody. Dějiny spíš potřebují lidi, kteří něco dělají, než lidi, kteří navrhují, co by někdo měl dělat. 
Komentáře
[1]13.04.11 21:03:03Jana
Karel Čapek to velmi dobře věděl, jak to s námi lidmi je. Někdo by měl! Já bych i dělala, ale momentálně nevím co. Všechno, na co jsem přišla, jsem se snažila udělat. Výsledek bohužel žádný. Nic se nezměnilo, pan JO je v klidu, Rada je v klidu, pan Duhan je v klidu, někteří oslovení redaktoři jsou v klidu, tajemník p. Gotta je v klidu, jenom já nejsem v klidu. Zmršenou Dvojku neposlouchám, protože poslouchat se to nedalo a bez Prahy jsem jak feťák, který nemá svou drogu. Kdyby mi aspoň někdo poradil, ale to už je zase úkol pro někoho, kdo by měl...
[2]13.04.11 21:52:29Tomáš Němec
Já už jsem to tu několikrát psal. Poslouchám i Vltavu, ČRo6 a Reginu (= pražské regionální vysílání) a když jsem u počítače tak i Leonardo). Vy můžete třeba okopávat zahrádku, máte-li nějakou. Mimo to já mám spoustu audioknih, jejichž poslech mi také zabere čas. Život mě naučil, že se dlouho o něco musím snažit než dosáhnu výsledku a občas se také stane, že se výsledek nedostaví, ale mezitím to život vyřeší jinak. Na rozdíl od vás, paní Jano, mám tu osobní zkušenost, že jsem pracoval v soukromém rádiu, které zkrachovalo pro rozhádané vedení. Viděl jsem zblízka, jak to v rádiu chodí. Řada z těch, co tam byli se pak vrátila zpátky do Českého rozhlasu. Ale to jen na okraj. Sem to nepatří.
[3]13.04.11 23:03:26JIŘINA Š.
Pane Ostrý,vzal jste mi moji nejoblíbenější stanici,kterou jsem léta poslouchala.Ijá jsem na ni byla závislá.To co nyní vysíláte,hlavně ty příšerné znělky,doprovázené ulysným hlasem p.Postáneckého,nebo Je jaká je,dalším naprostým propadákem Nezatloukat,to se nedá poslouchat.Poradila bych Vám sedněte si k radiu a poslouchejte pořady které se nám posluchačům nelíbí,na které si nejvíce stěžujeme.Pokud byste měl trochu hudební sluch uznáte,že zpívané znělky tam nepatří.Udělejte ustupek a stáhněte upoutávky p.Postráneckého,které sem též nepatří.Je to hnus.Dále se mě nelíbí ,že jste nám starším vzal možnost psát na web ČRo2 Praha.Těch ohlasů bylo na tisíce,proto jste pro nás vymysleli složitější formu.Povedlo se.Též nevěřím vašim průzkumům- tomu říkáte demokracie, fuj!
[4]13.04.11 23:16:25tlustá
Pane Němče, máte to marný, kam se vrtnete s kulturou či vzděláváním, ihned Vám tu začneme brečet, je to s námi marný. (Doufám, že to ode mne berete jako joke), hlavně Vás chválím.Vy se tomu věnujete celodenně, což oceňuju, Díky za Vaši technickou zručnost a navigaci na smysluplná čtení a poslechy. Tlustá
[5]14.04.11 10:33:28veraslov
Bože,dej mi odvahu,abych změnila věci,které mohu změnit./Tak jsem napsala ,všem, kdo by to změnit mohli/Bože, dej mi klid,abych se smířila s věcmi,které změnit nemohu./Klidu a smíření se mi nedostalol./Moudrost,abych je od sebe dovedla rozlišit......a tak hledám způsob, jak přežít tu obrovskou bezmoc.
[6]14.04.11 10:36:22Ladislav Kozák
Já osobně se snažil něco udělat, napsal jsem do rozhlasu, ale odpověď nepřišla. Chěl bych bojovat dál. Je za co bojovat. Budou prázdniny, rád bych vybojoval pro děti alespoň nějakou pěknou Verneovku nebo Mayovku z archivu, třeba zpracování Pokladu na Stříbrném jezeře z šedesátých let. Je nespravedlnost, že normální vysílání skončilo koncem devadesátých let, že teď se vysílají stále jen ty vybrané hry, používají asi selektor, kromě občasných akcí. Minulé léto měli všichni strach z nového šéfa, letos bych moc nedal za to, že už si práci s archivem nedají. Chtěl bych, aby se dětem vrátil Periskop a Polštářek, moc po nich smutní. Hodně bych toho chtěl změnit, hlavně pro děti, ale nedaří se to. Narážím na zeď naprosté ignorace ze strany rozhlasu.
[7]14.04.11 13:01:44Tomáš Němec
Milý pane Kozáku, představte si, že 300 tisíc posluchačů stanice Praha nechce to, co chcete vy, já nebo padesát jiných posluchačů, kteří píšou sem anebo na web stanice Prahy. Možná mnoha z nich je jedno, co se z té stanice line. Je jim jedno, jestli poslouchají Prahu, Ostrou dvojku nebo Frekvenci 1. Mimochodem pro tyhle lidi je stále lepší Frekvence 1, protože dámský klub to inzeruje přímo: "Sex, vztahy, móda, životní styl a skvělá show!" - viz http://www.frekvence1.cz/pub/cs/lide-show/porady-v-radiu/damsky-klub-23.html A tomuhle chce konkurovat ono "Je jaká je" pana Ostrého. Český rozhlas v této době zbytečně vyhazuje peníze za nájem vysílačů. :-)))
[8]14.04.11 13:57:10Tomáš Němec
Dám sem konkrétní odkaz, abyste si udělali představu, v čem ještě mají dámy z dvojkového ostrého Dámského klubu co dohánět jedničkový frekvenční Dámský klub - viz http://www.frekvence1.cz/pub/cs/program/podcast/index.shtml?themeId=19&itemId=17102
[9]14.04.11 16:16:23Ladislav Kozák
Všechny posluchače neznám, ale jako my tady máme své stránky, tak mají i své stránky milovníci právě toho, co mám rád i já a mají rády děti. Je jich tam 34709. Rozhlas ignoruje nejenom mě, ale i je, desetinu počtu posluchačů Prahy.
[10]14.04.11 16:47:58Tomáš Němec
Milý pane Kozáku, nepochopil jsem, co je to za stránky. Možná, že je neznají ani papaláši z Rozhlasu.
[11]14.04.11 17:46:39Ladislav Kozák
Možná je znají. Odkaz byl právě v diskusi na jejich webu, ještě před měsícem nebo dvěma. http://www.mluveneslovo.chaves.cz/

Žádné komentáře:

Okomentovat