středa 30. října 2013

O médiích ve Švýcarsku a o Dvojce Českého rozhlasu

30. 10. 2013 napsal Pavel Roháček v diskusi na webu stanice Dvojka

   V neděli ráno se mi opět otvíral "vreckový nožík" v kapse, když jsem z ČRo několikrát zaslechl obligátní a léta neměněnou větu: "Dnes ráno se změnil čas, některým lidem to dělá problémy a protestují proti tomu". K tomu se obvykle během dne pustí jeden telefonát posluchače, který řekne do éteru: "Proč chcete mít v létě světlo již ve 3 hodiny ráno, když stejně všichni spíte."

   Na druhou stranu v pondělí ráno jsem vzal do ruky noviny v Zürichu a hned na první stránce byl článek o tom, že změnou letního času na zimní se ve Švýcarsku o 20% zvedá počet vloupání do domů a bytů, protože zloději kradou pod rouškou tmy v době, než lidé přijdou domů z práce, přičemž 2/3 takových zlodějů dojíždí za krádežemi z ciziny. Ne že by to bylo něco pozitivního, ale ten článek mě potěšil z toho důvodu, že to byla konečně nějaká nová novinářská invence v souvislosti se změnou času.

   Ono mi vůbec připadá, že třeba v tom Švýcarsku se média zabývají více problémy každodenního života. Jakmile chce někdo něco zdražit, jakmile železnice chystají nějakou sebenepatrnou změnu nebo jenom něco zkouší, už se o tom píše. Zatímco když se podívám na média v ČR, tak si většinou přečtu pouze o tom, jak se banda magorů pere v parlamentu. Podle mě je to tím, že ti "magoři" nejsou jen v politice, ale i v těch médiích. Pro českého novináře je totiž velmi jednoduché si sednout do parlamentu na lavici hostů nebo sledovat webové stránky pěti politických stran, či sledovat facebook vybraných 15 politiků a tlumočit veřejnosti každou blbost, kterou tam napíšou.

   Ale kdyby se třeba nějaký rozhlasák projel v ČR vlakem a zeptal se obyčejných lidí, co říkají třeba na to, že dráhy v ČR nakupují vozy s WC, jejichž obsluha vyžaduje po cestujících stisk minimálně 8-9 tlačítek, což nikde jinde v Evropě nenajdete (ať je to TGV, ICE, švýcarské vlaky, všude, i v nejmodernějších vozidlech, existuje pouze mechanický systém klika/západka, který nejlépe chrání cestující před krajně trapnými situacemi) hned by bylo o čem vysílat. Nebo chcete námět na pravidelný pořad? Tak se každý týden ptejte cestujících, kolikrát zůstali stát s "moderním" vlakem v poli v důsledku výpadků moderní české řídicí elektroniky nakoupené od "spřátelených" firem, a ptejte se vozmistra-odboráře-primátora Onderky, jestli si znovu nepřeje otisknout svůj ostudný reklamní článek "Hurvínek pana Jančury vás do práce nedoveze". Kdyby se čeští novináři zaměřili třeba na to, jak je třeba na Jižní Moravě koncipován Integrovaný dopravní systém (čím horší spojení, tím dražší jízdenka na stejném úseku, nebo že při častých poruchách vozidel si musí cestující kupovat nové jízdenky atd.., neustále nefunkční ELPy, ....), tak by se nejen pan hejtman Hašek musel konečně začít věnovat konkrétním problémům kraje a určitě by ho přešla chuť drát se do vlády. No a právě na tomto principu to, dle mého názoru HLAVNĚ díky médiím, funguje ve Švýcarsku...

   Já osobně se dlouhodobě profesionálně věnuji železniční dopravě, proto uvádím zrovna tyto případy, ale věřím, že v nejrůznějších jiných oborech existují obdobné problémy, a kdyby se jim někdo systematicky věnoval, hned by měla třeba ČRo 2 Praha o čem vysílat, stala by se pro posluchače oblíbeným každodenním užitečným kamarádem, a zároveň by pozitivně ovlivňovala i život obyčejných lidí v ČR. Jenže to je otázka stanovení koncepce, čeho chce ta konkrétní stanice či celý Rozhlas dosáhnout, pokud je koncepcí Dvojky pouze oscilace mezi historií a životem "celebrit", to je potom těžké...


1 komentář:

  1. Je to tak. Už mě unavuje denně slyšet na všech stanicích totéž. Máme různé "dny". Den mytí rukou, den boje proti aids, den boje proti kouření, další různé "dny" a každá rozhlasová stanice se v ten den věnuje tomu, čemu je "věnován". A´t si člověk pustí kteroukoli stanici, ví, o čem se bude vysílat a slyší znovu všechno na toto téma znovu. Asi jde o to vyplnit vysílací čas a nemuset hledat něco nového.

    OdpovědětVymazat