27. 1. 2014 napsal Tomáš Němec
Dnes jsou to právě tři roky, kdy tehdejší
prozatímní (dnes generální) ředitel
Českého rozhlasu Peter Duhan a tehdejší ředitel stanice Český rozhlas 2 – Praha
(dnes ředitel stanice Český rozhlas Brno) předstoupili dopoledne před novináře
a odpoledne před Radu Českého rozhlasu, aby představili zásadní programové
změny na této stanici a odůvodnili změnu jejího názvu na Český rozhlas Dvojka.
Zúčastnil jsem se tehdy jak tiskové konference, tak veřejné schůze Rady Českého
rozhlasu. Na tiskové konferenci jsem mohl položit dokonce panu Ostrému dotaz. Na schůzi
Rady Českého rozhlasu může být sice veřejnost přítomna, ale nesmí do jednání nijak
zasahovat, tak tam jsem mohl jen sledovat slova pana Ostrého, pana Duhana a
tehdejšího pověřeného programového ředitele a šéfredaktora stanice Vltava
Lukáše Hurníka, jakož i dotazy radních. Z celého dne jsem udělal 28 minutový
zvukový sestřih, který se stal prvním příspěvkem posluchačského blogu „Nerušte
název stanice Praha Českého rozhlasu“.
Na blogu se již tři roky hromadí články a odkazy, týkající se změn v Českém
rozhlase. Ty sice začaly už v roce 2008 příchodem Barbory Tachecí do čela
Radiožurnálu. Změny, které provedla paní Tachecí, vyvolaly velkou negativní reakci posluchačů a vedly po měsíčním trvání
změn k jejímu odvolání. Na
negativní postoje posluchačů v případě změn na stanici Praha bylo vedení
Českého rozhlasu už lépe připraveno a nedbalo jich. Vzhledem k tomu, že
stanici Praha poslouchali do roku 2011 hlavně starší posluchači, kteří se
nedokázali propojit pomocí internetu, odpor proti změnám byl neúspěšný a vedení
Českého rozhlasu podporované Radou Českého rozhlasu mohlo deklarovat tyto změny
za úspěšné.
Pan Jaromír Ostrý v době svého
šéfredaktorování na stanici Praha / Dvojka rád sahal při tvorbě programu do
archivu. Proto i já jsem dnes sáhl do archivu tohoto blogu a předkládám laskavým čtenářům a posluchačům onen první
zvukový záznam. Dříve, než si ho znovu
poslechnete, okomentuji s odstupem oněch tří let některá slova, která v něm
zazněla.
■ ■
Peter Duhan: Poslechovost Prahy jako u ostatních stanic klesá.
Praha měla tu smůlu, že měla příliš mnoho šéfů a každý z těch šéfů se
snažil tu stanici měnit a nepovedlo se to úplně. Hlavní důvod nynější změny je
ten, že jsme dospěli k názoru, že
stanice Praha má rozbředlé programové schéma. Nepokládáme toto schéma za definitivní, kterým
se budeme řídit deset let.
Předpokládáme, že to schéma si bude v příštích dvou nebo třech
měsících sedat. Budeme se snažit to schéma precizovat. Budeme brát v úvahu
relevantní kritiku novinářů, která bude posuzovat schéma jako celek.
Předpokládáme, že novináři budou poslouchat tu stanici aspoň měsíc, aby dospěli
ke kvalifikovanému soudu. Budeme samozřejmě reflektovat i názory posluchačů, my
na posluchače nezapomínáme, budeme s nimi diskutovat na téma Dvojky.
komentář TN: Na
počátku bylo možné pozorovat jen
postavení celého programového schématu na hlavu. Nebylo možné vypozorovat ani
rozbředlost, ani nějaký řád, spíše chaos. Bylo - li programové schéma před panem
Ostrým nazváno za rozbředlé, tak po jeho nástupu se formovalo do jakési
bezbřehosti. Programové bloky se slévaly do jakési bezbřehosti a únavnosti bez
konce. Stanici opustili zkušení rozhlasoví redaktoři a jejich místa zaujaly
populární osobnosti známé většinou z televize nebo z filmu, aby si
přiváděly k mikrofonu své kamarády a bez jakékoli průpravy s nimi začaly klábosit a hihňat se na jakékoli téma. Často se stávalo, že tzv. moderátoři se zvali
navzájem do svých tzv. pořadů a jednou tedy byli hostem, po druhé
moderátorem. Pokud nějaká celebrita, ponejvíce
herec nebo hudebník, byla známá několika tzv. moderátorů, kolovala z jednoho
pořadu do druhého. Občas se stalo, že v deset hodin dopoledne byla hostem
na Radiožurnálu a v jedenáct jen přeběhla do Dvojky. Časem se z programového schématu Dvojky stal jeden bezbřehý pořad, který je ve známém rozhlasovém
románu Xaver Jana Vedrala nazýván typově „S celebritou u mámina kafáče“.
Pan Duhan se obával kritiky
novinářů. Ta by byla vidět. Ale novináře obsah vysílání Českého rozhlasu vůbec
nezajímá do dnes. Změny v obsahu vysílání Dvojky si za celé tři roky vůbec
nevšimli. Neobjevovaly se ani kladné, ani negativní recenze. Novináři
informovali jen o organizačních změnách, které oznámil sám Český rozhlas: změna
loga firmy, sloučení tří stanic do jedné
a podobně
S posluchači na téma
Dvojky nediskutoval Český rozhlas vůbec. Najatou agenturou si nechal
udělat průzkum náhodně vybraného vzorku
poměrně pasívních posluchačů. Videozáznam této diskuse uložil na své webové
stránky a tím měl splněno - viz http://www.nerustestanicipraha.blogspot.cz/2012/10/cesky-rozhlas-prinesl-unikatni-on-line.html
Programové schéma si za
vládnutí pana Ostrého nesedlo nikdy.
Jaromír Ostrý: Velice
citlivě vnímám připomínky posluchačů, protože tato stanice je propojena s počátky
rozhlasu. Nechci, aby moje jméno bylo
spojováno s něčím, co by znamenalo nějaký úpadek této stanice. Jde nám o
to, aby ten rozhlas byl dostatečně kvalitní, ale zároveň aby měl o něco více
posluchačů. Propad posluchačů stále pokračuje a my bychom ho chtěli zastavit.
Když mě některý autor vyčítá, že hrajeme písničky na přání a říká, že je to formát,
který se nehodí pro tuto stanici,
oponuji mu tím, že si myslím, že je to skutečně veřejnoprávní produkt. Je to věc, která spojuje lidi v rodině,
která spojuje lidi mezi sebou a co jiného by měl už veřejnoprávní rozhlas dělat
než spojovat lidi. I tento autor, pokud
napíše hru a do divadla mu přijde místo patnácti set lidí jen tři sta lidí, tak
z toho nebude také šťastný. My chceme, abychom měli kvalitní rádio, aby
bylo inteligentní, aby bylo zároveň i bavící ve smyslu ne vždy zábavné, ale
mělo by lidi zaujmout. Mělo by je bavit, mělo by je vtáhnout do toho problému.
Chtěl bych, aby lidé nebyli jen posluchači, aby byli i účastníky toho vysílání,
aby oplodňovali to vysílání. Byly bychom rádi, aby duše Českého rozhlasu 2 –
Praha zůstala a aby se program změnil tak, aby dokázal oslovit i jiné publikum
než jen to, které teď oslovuje.
komentář TN: Po necelých třech letech dosti zoufalého
experimentu vrátil pan Duhan pana Ostrého do Brna. Nyní už můžeme konstatovat, že Ostrého jméno
není sice spojeno s úpadkem stanice Praha, za to s její naprostou
likvidací. To, co nyní vysílá pod názvem Dvojka a využívá archivní fondy
Českého rozhlasu, nepovažuji za žádný pokrok v poslání veřejnoprávního
rozhlasu. Písničky na přání, o kterých pan Ostrý s takovou důležitostí
mluvil, se v každodenním schématu celoplošné
stanice neosvědčily a byly přesunuty opět
na regionální stanice. Podle průzkumů agentury
Median stoupl sice počet posluchačů poslouchajících stanici Dvojka asi o
třetinu. Domnívám se však, že to je snížením kvality obsahu. Panu Ostrému se
asi podařilo oslovit jiné publikum než to, které poslouchalo stanici Praha před
jeho nástupem. Myslím si, že povídání s celebritami a s doprovodem
populární hudby ze šedesátých let zvládnou dobře i soukromí vysílatelé a že za
to není třeba utrácet povinné koncesionářské poplatky. Co se panu Ostrému „povedlo“,
že posluchači hojně oplodňují vysílání svými telefonáty a e-maily. Tak hojně,
že je to vysílání k neposlouchání.
Lukáš Hurník: Změny, které proběhly
v lednu na Vltavě a
proběhnou na Praze, jsou slučitelné s těmi,
které proběhly na Radiožurnálu. Je to součástí jedné myšlenky.: Učinit ze tří
stanic Českého rozhlasu jeden celek, který plní vůči posluchačům ty služby, které od nich posluchači za
nynějšího stavu stanic Českého rozhlasu očekávají. To znamená, že očekávají od Radiožurnálu, že
budou informováni, od Prahy že se
ocitnou v sociální sounáležitosti s vlastními lidmi a že jim bude
porazeno v různých problémech a u Vltavy že najdou kontakt s kulturou
a duchovními věcmi.
komentář TN: Na veřejné schůzi Rady ČRo vyslovil pan Hurník
myšlenky, o vzájemném doplňování programů všech tří celoplošných stanic.
Bohužel dost velké zkreslení spočívá v tom, že posluchači komplementaritu
programů těchto stanic neočekávají. Český rozhlas jim toto rozdělení nutí, aby
uhájil před zákonodárnými orgány svou existenci. Rozhlas není televize, pokrytí
všech tří stanic českého rozhlasu na území republiky není stejné. Rozhlasové
přijímače neprocházejí tak prudkým vývojem jako přijímače televizní. Od doby
tohoto záznamu se však situace změnila v tom, že Český rozhlas vynakládá
větší úsilí na různé doprovodné projekty na internetu a patrně obsah vysílání
ve zvuku už mu nepřipadá tak důležitý. Z Českého rozhlasu mizí rozhlasoví
redaktoři, kteří se buď dostávají do vedlejších pozic, nebo odcházejí úplně. U
mikrofonu jsou nahrazováni divadelními celebritami, hledající v rozhlase přivýdělek
a uvnitř rozhlasu jsou nahrazováni marketingovými pracovníky, kteří mají pomocí
internetu přesvědčit mladší občany, že takhle je to všechno správně. Dlužno
podotknouti, že pan Hurník patří k těm slušným lidem, kteří rozhlasovou
profesi ovládají. Jenže také asi musí mezi těmi „píáristy“ bruslit, jak to jde.
Peter Duhan: Velmi bude záležet na tom, jak budou s názvem Dvojka
pracovat především moderátoři. Jaké slogany se vytvoří a s jakou láskou k tomu
titulu, jak se s ním budou mazlit.
Aby to bylo přesvědčivé, budou to prodávat oni. Jestli posluchači přijmou jejich lásku k Dvojce,
tak je jasné, že ta Dvojka se ujme. Tam já problém skutečně nevidím.
komentář TN: Vnutit moderátorům lásku k názvu Dvojka
se podle mého názoru nepodařilo. Název
Dvojka se mezi posluchači neujal. Staniční znělky a upoutávky znějí už od
počátku nepříjemně. Samozřejmě, že tento hloupý název používají v rozhlase
všichni. Ti starší vědí, že se to „musí“,
aby nebyly nepříjemnosti - tak jako za socialismu se v rozhlase „muselo“
zase něco jiného. Celebritám to je jedno, ty jsou zvyklé z divadla hrát
svou roli. A těm mladším tradice už nic neříká. Jenže, milý pane Duhane,
problém s hloupým názvem Dvojka je do dnes a ani za tři roky si „to
nesedlo“ stejně jako „si nesedlo“ programové schéma Dvojky.
Jaromír Ostrý: My jsme v tomto
ohledu udělali také, co jsme mohli. Hlasem stanice se stal Václav Postránecký,
který v tom testu vyšel také skvěle jako člověk, kterého naši posluchači
oceňují jako vzdělaného, inteligentního, rozumného, populárního člověka. Ten jeho hlas tomu dodává takovou zvláštní
chuť toho kulišáctví, co on má v očích. Čili to možná také lépe charakterizuje
tu mnohobarevnou stanici, která cílí na
mnoho skupin a má mnoho žánrů. Je
to asi v této chvíli nejpestřejší stanice na trhu.
komentář TN: Hlas Dvojky pan Postránecký se tedy opravdu
nevydařil. V prvních měsících, kdy ho pan Ostrý pouštěl posluchačům
několikrát za hodinu, aby si zvykli, ale nepůsobil jako
inteligentní a rozumný člověk, ale jako stařík, který láká před školou
děti na pytlík bonbonů. Naštěstí tuto
hroznou znělku, možná i pod tlakem uvnitř rozhlasu, pan Ostrý po několika
měsících téměř stáhl a nahradil ji příjemnějším hlasem Dany Černé. Na pana Postráneckého není možno se ze
žádného důvodu zlobit. Znělku jistě natočil pouze jako jakoukoli jinou zakázku
v rozhlase, mluvil tak, jak po něm chtěli. Ta znělka spíš charakterizovala
ubohost pana Ostrého.
■ ■
A nyní věnujte, prosím,
28 minut tomu, abyste si připomněli, jak to tehdy před třemi roky, 27. ledna
2011 skutečně bylo. Zvuková nahrávka je realizována jako video. Na monitoru si
můžete vždy přečíst, kdo hovoří.
Pane Tomáši, přemýšlím, jak to udělat, aby si to , co jste napsal, přečetl opravdu někdo, kdo může věci změnit a chce změny k lepšímu. Nikdo takový mě nenapadá. Je mi z toho velmi smutno. Připadám si jako kdysi, kdy jsem se pokoušela polemizovat se šéfem a on mě uťal slovy "nechte už toho". Měla jsem pravdu, ale tenkrát nebylo možné svou pravdu obhajovat. Se smutkem vidím, že dnes to existuje také. Jsou tady lidé neomylní, kteří, i když máte pravdu, prostě Vás utnou. ("Tak vy nedáte pokoj?") Zase jsou tady kazisvětové hrdí na svou "práci. Vaše komentáře jsou přesné, ale komu je dát přečíst, aby zareagoval a popřemýšlel, aby měl zájem na věci samé bez ohledu na "zasloužilé" osoby. Nevidím východisko, bohužel...
OdpovědětVymazatTo co udělal pan Ostrý s panem Duhanem se stanicí Praha, by zasloužilo bez diskuze potrestání.Kdybych měla tu možnost, bez milosti bych je oba z rozhlasu vyhodila, a ještě bych jim dala k náhradě škodu, kterou napáchali, třeba jenom změnu loga..Nechápu, že nikoho z kompetentních lidí to nezajímá. Novináři, jak je vidět, rozhlas neposlouchají, honí se někde za senzacema, poslanci mají také jiné starosti, a rada , kterou by to mělo především zajímat, se k tomu staví hodně podivně. Nechápu její smysl, jenom odčerpávají peníze nás všech. Bylo by zajímavé, jak by asi dopadla státní kontrola za dobu panování pánů Ostrého a Duhana, ohledně hospodaření. Reklama na pořad " Je jaká je", byla neskutečná. Myslím, že je úplně jedno, z jakých peněz to šlo, peníze jako peníze. Také mám dojem, že zejména na bývalé Praze , se zvýšil počet pracovníků a výsledek je úplně nulový.Naopak je to opravdu katastrofa, nezbylo vůbec nic. Jenom se používá archiv, nic nového za tu dobu nevzniklo.Od rána do večera jeden a ten samý pořad. Volejte , mailujte, jinak jsme v koncích.Všechny moje dopisy, jak panu Ostrému, tak panu Duhanovi , byly úplně zbytečné .Je mně z toho hodně smutno.
OdpovědětVymazatHana Urbanová