úterý 31. března 2015

Hodnocení zvukové grafiky Českého rozhlasu Plus

17. 3. 2015 zveřejněno na webu Klubu rozhlasové analytické publicistiky (KRAP)
■   ■

[na základě výzkumu mezi členy Klubu v období:
listopad 2014 – leden 2015]

■   ■
Praha – 2015
[Klub rozhlasové analytické publicistiky (KRAP) – volné společenství existující od roku 2008 /původně pod názvem Klub přátel Šestky (KPŠ)/ a sdružující posluchače a přátele kvalitních současných a budoucích rozhlasových analyticko-publicistických pořadů a rozhlasové novinařiny, která má kořeny v Českém rozhlase 6 navazujícím na vysílání Rádia Svobodná Evropa]

Motto:
K březnovému dvouletému výročí počátku vysílání stanice ČRo Plus
předkládáme v přátelském duchu soubor podnětů.

Úvod
Obecněji ke zvukové grafice
Stanice mluveného slova, přesněji řečeno stanice lidskou řečí vyslovovaných myšlenek, za níž ČRo Plus považujeme, využívá krátkých hudebních vložek k propojení a oddělení slovních vyjádření. Vžil se pro to termín zvuková grafika.1 Snad odvozená od obrazového doplňování knih a jiných obsáhlejších textů. Podobně jako v tomto případě, i zvuková grafika má za úkol především přispět ke strukturování pořadů, komentářů a jiných časově nebo obsahově složitějších slovních projevů. Zvuková grafika má především pomáhat posluchači v orientaci, jakou stanici, jaký pořad a často i jaké jeho části právě poslouchá. Předním úkolem zvukové grafiky má být podle nás především výrazná a dle možností stanici charakterizující znělka i znělky jednotlivých druhů pořadů v jinak složité architektuře programu vysílání. Znělky svou funkci mohou dobře plnit jen tehdy, jsou-li užívány dlouhodobě. Vytvoří pouto posluchače se stanicí i jednotlivými pořady. Je proto na místě varovat před jejich častějšími změnami, k nimž bohužel v posledních letech dochází. Hudební vložky mají, jak je tomu vždy u každého hudebního díla, svůj myšlenkový obsah nebo alespoň v posluchači budí jistou představu. Myšlenkové obsahy hudebních vložek by měly nebo mohly být v souladu s myšlenkou doprovázeného pořadu. Není-li tomu tak, působí v určitém slova smyslu rušivě a vybočují ze svého úkolu. Vložky by neměly být nikdy hlasitější než slovní projev a jejich časová délka by měla být raději kratší. Pro posluchače – zvláště stanice mluveného slova – je téměř nepřijatelné, aby hudba zněla současně s pronášením textu, poněvadž hrozí snížení srozumitelnosti a i odvádění pozornosti za hranice vlastního smyslu pořadu. A to se často děje a posluchači se stává rozhlasové sdělení méně srozumitelné. Drží-li se tvůrce grafiky a režisér těchto zásad, je grafika vítaným prostředkem ke strukturování vysílání a do určité míry je i dekorujícím prvkem vysílání, i když nutno říci, že tato funkce grafiky je druhořadá.

Názory členů Klubu zjištěné výzkumem
Zmíněné principy grafiky odpovídají mínění členské základny Klubu a předkládané úvahy jsou výsledkem aktivních snah a vyslovených názorů a stanovisek pětiny členů Klubu rozhlasové analytické publicistiky. 2 Rádi bychom poukázali i na tradici a odkaz stanice Svobodná Evropa a předchozích stanic, především ČRo 6, ale i ČRo Leonardo a ČRo Radio Česko, na něž stanice ČRo Plus navazuje. Myslíme si, že zvuková grafika bude tím více úspěšná, čím bude úspornější a čím méně bude plnit snahu jejích mnoha současných tvůrců po originalitě a průraznosti.
------------------------------  
1 Zvukovou grafikou rozumíme veškerý formální projev stanice mimo obsahové sdělení.
2 Z komunikace mezi některými členy Klubu v předchozích měsících vyplynula řada kritických a zároveň podnětných názorů na zvukovou grafiku. U příležitosti celoklubového Setkání, které se uskutečnilo v sobotu 8. listopadu 2014 v Galerii Vinohradská 12, byli členové Klubu vybídnuti k účasti na anketě zjišťující jejich názory na zvukovou grafiku ČRo Plus. Výsledky ankety se poté zabývali členové Klubu i jádra Klubu a výsledkem je tento písemný podnět, kterým Klub navazuje na obdobný text z listopadu roku 2013, ve kterém členové hodnotili pořady v březnu téhož roku vzniklého ČRo Plus.  
---------------------------------  


Hodnocení zvukové grafiky ČRo Plus (stav: zima 2014/2015)
- na základě výzkumu mezi členy KRAP
- výzkum proběhl v období 8. 11. 2014 - 10. 1. 2015

Všeobecně:
Drtivá většina respondentů konstatuje, že se dosud nepodařilo ani po formální a zvukové stránce sjednotit bývalé stanice Šestku, Česko a Leonardo do kompaktního vysílání nové společné stanice ČRo Plus. Tato nová stanice stále ještě připomíná slepenec či kombinaci tří samostatných stanic a audioarchivu.

Znělka stanice:
Respondenti jednomyslně postrádají znělku stanice jako hlavní identifikační značku. I jednotlivé pořady stanice by měly mít svou výraznou specifickou znělku, aby byly okamžitě rozpoznatelné, tak jak tomu bylo na stanici ČRo 6. To by umožnilo i účinnější reklamu pořadů na stanicích ČRo.

Reportáže:
Převážná část respondentů kritizuje rušivý vliv „vedlejších“ zvuků v pořadech reportážního typu. Tyto zvuky jsou často tak hlasité, že znemožňují porozumění mluveného slova. Důležitý je obsah sdělení a nikoliv akčnost prostředí.
Mezihry a jingly:
Většina respondentů považuje mezihry a jingly za příliš často vysílané. ČRo je veřejnoprávním médiem, placeným koncesionáři, nemusí „soutěžit“ s privátními médii ve frekvenci vysílaných jinglů, které mají posluchači permanentně připomínat, jakou stanici právě poslouchají. Mezihry a jingly mohou být nepochybně užitečným pomocníkem, jsou-li užívány s rozvahou a střídmě. Obecně by zvuková grafika měla vždy především sloužit obsahu, nikoliv být samoúčelná. Posluchači ČRo Plus (dříve ČRo 6, Česko a Leonardo) jsou natolik vyspělí, že tento rozdíl poznají.

Sebereklama a slogany:
Drtivá většina respondentů považuje sebereklamu a slogany typu „ČRo plus – víc než informace“ za rušivé a nepatřičné. Většina posluchačů ví, jakou stanici právě poslouchá.

Zprávy:
Většina posluchačů považuje zprávy ČRo Plus za podstatně horší, než bývaly zprávy na stanici ČRo 6. Chybí logické řazení zpráv podle závažnosti, přibývá zpráv bulvárního charakteru, přibylo sportovních zpráv, které kromě těch nejzávažnějších (MS, ME, OH) do programu nepatří, zmizelo závěrečné shrnutí nejdůležitějších titulků. Za problematické a neprofesionální je označováno vkládání originálních citací (například politiků, mluvčích atd.), které zejména ve formě useknuté „půlvěty“ jen zbytečně opakují předchozí zprávu přednesenou hlasatelem, či jsou na tak špatné technické úrovni či přednesené tak odpornou češtinou, že kazí dojem profesionálně připravené zpravodajské relace.

Znělky vstupující do slova:
Přechod znělek a zvuků do mluveného slova je většinou respondentů považován za vyloženě rušivý a nepatřičný. Podbarvování slova a spojování tematicky nesouvisejících témat či bloků pomocí hudební grafiky především ztěžuje orientaci v řečeném. Nejmarkantnější je tento nešvar v Ranním Plus, kde zvukové vlnky mezi tématy pomáhají vytvořit doslova kontinuální chaos témat, bloků a střídajících se hlasů. Zvuková grafika by měla vysílání strukturovat, jasně oddělovat témata. Tento koncept formálního členění patřil k pozitivním specifikům někdejší ČRo 6.

Zelená vlna:
Přerušování programu kvůli dopravním informacím Zelené vlny je považováno většinou r-spondentů za velmi rušivé a program fragmentující. Jakkoliv lze pochopit, že Zelená vlna je „přínosem“ frekvence FM ČRo Regina do programu ČRo Plus, měla by se vysílat jen pro posluchače této frekvence. Pro ostatní frekvence by se mohla vysílat znělka Plusu či upoutávky na další pořady stanice.

Jazyk, mluvený projev:
Většina respondentů považuje úroveň jazykového projevu za permanentně se zhoršující. Zejména se zvyšuje rychlost jazykového projevu, která tento často činí nesrozumitelným. Klesá úroveň gramatiky, dikce, interpunkce a melodie projevu. Stoupá používání anglicismů (i tam kde máme české ekvivalenty!) a floskulí. Je zřejmé, že noví moderátoři a redaktoři neprocházejí systematickou jazykovou přípravou, že jejich texty nejsou čteny a korigovány a že jsou tolerovány projevy, které svou úrovní do veřejnoprávního vysílání nepatří. Ceníme si však vzorného jazykového projevu některých (většinou dlouholetých) pracovníků rozhlasu, kteří svým kultivovaným projevem dosahují o mnoho větší pozornosti a obsahového porozumění posluchači.

Opakování pořadů během dne:
Za nevyhovující považují respondenti nepravidelnost opakování pořadů stanice během dne. Některé příspěvky jsou během 24 hodin vysílány až 5x. Opakování se však neděje v „blocích“, ale v nepravidelných intervalech různé délky. To činí program nepřehledným a brání to například celovečernímu poslechu tak, jak to bylo možné v případě ČRo 6. Za opakování hodné by měly být považovány zejména ty nejhodnotnější pořady jako Lidé pera, Kořeny a pořady vyjadřující odezvu posluchačů na vysílání. ČRo Plus vlastně supluje již existující audioarchiv ČRo.

Osobnosti Plusu:
Respondenti postrádají častější projevy těchto pracovníků: Ivan Štern, Markéta Ševčíková, Marek Janáč, Václav Sochor, Goranka Oljača, Rudolf Kučera, Daniel Kroupa (i zesnulý Petr Příhoda).

Příjmové podmínky:
Respondenti poslouchají ČRo Plus v tomto pořadí: SV, internet, DAB (digitální vysílání). Někteří navrhují využití frekvence SV stanice ČRo 2 výhradně pro ČRo Plus.

Obecné připomínky k vysílání:
→ zpomalit mluvený projev
→ rozšířit tematickou pestrost
→ omezit plytké marketingové projevy
→ zvýšit věcnost
→ zlepšit spolupráci jednotlivých redakcí
→ vrátit se k elementární funkci vysílání veřejnoprávního rozhlasu – jeho osvětové
funkci formou kombinace informace, vzdělávání, zábavy, „hlídacího psa“ demokracie a stmelování naší inteligence

Shrnující nejdůležitější body vyplývající z výzkumu názorů členů Klubu
- znělka stanice (neexistence znělky a tím i nedostatečná identifikace stanice)
- výrazné znělky jednotlivých pořadů, vzájemné odlišení
- reportážní pořady: omezit vedlejší zvuky, klást důraz na mluvené slovo
- mezihry a jingly omezit, ČRo Plus NENÍ komerční stanicí
- omezit či zrušit sebereklamu a slogany, sebereklamu jen na další pořad
- jasně rozdělit znělky či hudební projevy a mluvené slovo (nesměšovat)
- Zelenou vlnu ponechat jen na frekvenci VKV Reginy, pro ostatní znělku stanice Plus či upoutávku na následující pořady
- zprávy: řazení dle priorit, vypustit bulvár, sport omezit na výjimečné výsledky, nezařazovat „půlvěty“ respondentů, na závěr zopakovat hlavní titulky a myšlenky
- celkový mluvený projev: ZPOMALIT (!), nepoužívat anglicismy a floskule, gramatika, dikce, interpunkce, melodie, normotvorná funkce jazyka ČRo
- do doby zavedení celodenního vysílání vysílat v pravidelných blocích

Závěrem
Konkrétní závěrečné náměty
Je zřejmé, že současný stav zvukové grafiky není nejlepší a potřebuje mnohá zlepšení. Především je potřeba věnovat pozornost znělkám. Předkládáme k úvaze nechat vytvořit několik souborů znělek (tj. znělky stanice a znělek pořadů) a podrobit je výběru posluchačů, přirozeně s využitím co nejširšího okruhu takto posuzujících. Důraz klademe na uskutečnění požadavku vyloučení současně vysílaného a prolínajícího se mluveného slova a hudby. Uvítali bychom omezení současného znění slov pronášených cizojazyčným řečníkem, byť s nižší zvukovou intenzitou, a česky mluveného překladu. Posluchači žádají, aby se režiséři snažili vcítit do situace posluchačů, kteří ne vždy mají možnost dokonalého a srozumitelného poslechu vysílaných pořadů a každé překrývání méně významným zvukem je pro ně zátěží hraničící s nesrozumitelností.

Přání členů Klubu
V samém závěru si dovolujeme vyjádřit přesvědčení, že s předloženými posluchačskými náměty učiní stanice dobré zkušenosti a že i ty stanice, které využívají zvukovou grafiku, se budou moci naším názorovým textem inspirovat. Jsme si vědomi toho, že v uvedeném textu jsou zmíněny i postoje našich posluchačů k vysílání mimo oblast zvukové grafiky. Je to proto, že posluchači využili této příležitosti k vyjádření svých připomínek.

Děkujeme všem zúčastněným členům Klubu za přispění k výsledné podobě tohoto písemného podnětu.
■   ■
■   ■

© Klub rozhlasové analytické publicistiky, Praha 2015
Koordinátor: David Klíma
Kontaktní informace:
e-mail – krap2014@email.cz nebo davkli@post.cz
klubový web – https://sites.google.com/site/klubrozhlasanalytpubl/home
klubová sekce na webu ČRo Plus – http://www.rozhlas.cz/plus/klubposluchacu
■   ■
■   ■


Žádné komentáře:

Okomentovat