Literatura na Vltavě
První vysílání přednášek, pohádek a poezie bylo v československém
Radiojournalu realizováno v roce 1924. Jedním z prvních spisovatelů, který v
rozhlase četl ze své tvorby, byl Petr Křička. Již v roce 1926 byla vypsána první
soutěž o nejlepší rozhlasovou hru. Tradice vysílat v rozhlase současnou českou
literaturu tedy trvá více než 85 let. Od počátku jde jednak o vysílání ukázek z
rukopisů nebo již (časopisecky, knižně) publikovaných literárních děl, jednak o
původní tvorbu pro rozhlas a dále publicistické pořady o literatuře. Bylo tomu
tak v pražském Radiojournalu, ale i v brněnské a ostravské pobočce, které
slovesnou tvorbu vysílaly ve vlastní dramaturgii. Adaptacím literárních děl pro
rozhlas se věnovaly osobnosti jako E. F. Burian, Jindřich Honzl nebo František
Kožík.
Množství i spektrum literárních či
literárně-publicistických pořadů v rozhlase je značné. Pro tyto –
kulturní – úkoly má veřejnoprávní rozhlas specializovanou stanici, jíž je
Český rozhlas 3-Vltava. Tento tzv. 3. program, vysílající od
začátku na VKV pro intelektuálnější vrstvy posluchačů, vznikl v roce 1960 a v
lednu 1964 získal samostatnou redakci. V Brně s ní od počátku spolupracoval
Antonín Přidal a mezi externisty 3. programu patřili Suchý a Šlitr, Miroslav
Horníček, Jan Werich, Ivan Vyskočil a Emanuel Frynta. Roku 1972 po odloučení
slovenského Devína byl okruh pojmenován Vltava a také v současnosti plní
specifické úkoly jako stanice zaměřená na kulturní a umělecký program, která pro
své posluchače zřídila i Klub Vltava.
Mezi cíle stanice Vltava přitom patří nejen o české literatuře informovat a
přímo ji vysílat, ale i podílet se vlastní uměleckou tvorbou na rozvoji národní
kultury a vytvářet podmínky k tvůrčím experimentům.
Mezi pořady, které to umožňují, patří na stanici Český
rozhlas 3-Vltava mezi posluchači oblíbená
Četba na pokračování
(denně v 18.30 hod.), půlhodinová
Moderní (či také
Klasická)
povídka (čtvrtek 16 hod., resp.
neděle 11.30 hod.),
Noční bibliotéka (neděle 1:30 hod.),
Stránky na dobrou noc (denně ve 23 hod.) nebo v prázdninovém
vysílacím schématu
Pokračování za pět minut. Verše (někdy
doplněné recenzí, esejem či rozhovorem) uvádí čtvrthodinový
Svět poezie
(sobota 22.45 hod.), jediná báseň bývá náplní pětiminutového pořadu
Nedělní verše (12.05 hod.), monotematicky je komponována
desetiminutovka
Poezie (všední dny ve 13.30 hod.). Hudba je
poezii rovnocenným partnerem v pořadech
Sladké je žít (jazz,
sobota 17.45 hod.) a
Souzvuk (klasika, neděle 9 hod.). Na
pomezí uměleckých a publicistických žánrů se pohybuje
Víkendová
příloha (sobota 8 hod.) či cyklus fejetonů, esejů, úvah apod.
Psáno kurzívou (všední dny 10 hod.)
. O
událostech ve světě kultury se informuje v
Mozaice (všední dny
7-9, 15-16 hod.)a diskutuje v
Kritickém klubu (pondělí 16
hod.). K rozměrným programovým útvarům patří
Páteční večer (20
hod.), kdysi až pětihodinový, dnes dvouhodinový, který seskupuje literární,
hudební a publicistické segmenty v jeden, většinou monotematický celek. Nesmíme
opomenout dramatickou literaturu – dramatizace
kriminálních a humoristických knih nabízí
Hra pro tento
večer (čtvrtek 20 hod.).
Dramatické maličkosti se vysílají v sobotu před polednem pod názvem
Mikrohra. To nejlepší z českých i zahraničních původních
rozhlasových her najdete v
Klubu rozhlasové hry (úterý 21.30
hod.), který se chlubí autory jako Ludvík Aškenazy, Václav Havel, Milan Uhde či
Ivan Vyskočil.
Za specificky rozhlasový pořad – a řekněme „výkladní skříň“ literatury v
rozhlase – lze považovat cyklus
Schůzky s literaturou (neděle
20 hod.). Ambiciózním cílem, přiznaným i na webu (
www.rozhlas.cz/vltava/porady), je
nabídnout v této hodině vysílacího času rozhlasové pásmo. Tento syntetický
monotematický útvar je metodou promyšlené montáže vytvářen z různorodých
drobnějších částí (žánrů) tak, že se jeho dynamická kompozice blíží výstavbě
dramatu. Pásmo využívá publicistických i uměleckých žánrů, avšak jeho základní
intence a vyznění je dokumentární, nikoli fiktivní. V historii vytvářeli
rozhlasová pásma s rozličnými tématy také básníci (Dalibor Chalupa) či reportéři
(František Gel). Dnes se však tento žánr používá nejčastěji k prezentaci
literárních monografií – portrétů spisovatelů, doplněných ukázkami z jejich děl,
a to často při jubilejní příležitosti. Nemělo by však jít o pouhý sled informací
a ilustrativních citací, nýbrž o portrét. U žánru rozhlasového pásma platí, že
ona konstitutivní přetržitost, střídání žánrů a hlasů, není samoúčelná. Cílem je
konfrontace pohledů, stanovisek, co nejautentičtější a současně umělecky
působivé zachycení života a díla s jeho rozpory, konflikty, dramatickým pnutím.
Na tvorbě cyklu Schůzky s literaturou se podílejí rozhlasoví redaktoři i
externisté, spisovatelé, překladatelé, literární vědci, vysokoškolští studenti.
Samozřejmostí je spolupráce herců a rozhlasových režisérů. Často jsou součástí
pořadu rozhovory či reportáže. V posledních letech byly jednotlivé pořady
věnovány i osobnostem současné české literatury: Jiřímu Kuběnovi, Pavlu
Švandovi, Janu Skácelovi, Karlu Křepelkovi, Václavu Vokolkovi, Petru Holmanovi,
Josefu Jedličkovi, Miloši Vodičkovi, Bohumilu Nuskovi, Zdeňku Volfovi, Lence
Reinerové, Jiřině Haukové, Věroslavu Mertlovi, Milanu Kunderovi, Janu
Trefulkovi, Ivanu Blatnému, Zbyňku Hejdovi, Ludvíku Kunderovi, Věře Linhartové,
Vladimíru Macurovi, Josefu Škvoreckému, Josefu Hiršalovi a Bohumile Grögerové,
Zdeňku Rotreklovi, Markétě Pilátové, Radimu Vašinkovi, Pavlu Zajíčkovi, Janu
Balabánovi a dalším.
Není možné vyjmenovat všechny současné české básníky a prozaiky, jejichž
tvorba je v rozhlase prezentována nebo kteří se na rozhlasových pořadech přímo
autorsky podílejí. Široké spektrum pořadů umožňuje najít prostor pro kterýkoli
literární žánr, cyklus
Osudy k tomu ve všední dny v 11.30 hod.
přidává memoáry.
Z titulů, které byly v posledních pěti letech vysílány formou
četby
na pokračování, uveďme např.
Ústně více Pavla Kosatíka,
Aaronův skok Magdaleny Platzové,
Volyňský dalekohled Jiřího
Oliče,
Stopy za obzor Pavla Kolmačky,
Nad rovinou Marie
Stryjové,
Dědu Jana Nováka,
Peníze od Hitlera Radky
Denemarkové,
Konec nylonového věku Josefa Škvoreckého,
Nebeské
jezdce Filipa Jánského,
Bílé břízy na podzim Arnošta Lustiga,
Komandanta Vladimíra Macury,
Kalvárii Iva Vodseďálka,
Fotra Ivana Landsmana,
Rok kohouta Terezy Boučkové,
Jedním
okem Elišky Vlasákové,
Starce a smrt Jiřího Stránského,
Snovou
existenci Dagmar Halasové,
Jablko se kouše Ivana Jelínka,
Trip
do Čech Josefa Škvoreckého,
Milostný dopis klínovým písmem Tomáše
Zmeškala,
O bílých slonech Ireny Douskové,
Cesty na Sibiř
Martina Ryšavého,
Zmizet Petry Soukupové,
Pravdivý příběh Plastic
People I. M. Jirouse,
Moje zmizelé město Pavla Brycze,
Hliněné
dny Stanislava Berana,
Tvrdou zemi Zdeňka Němečka,
U útulku
5 Edgara Dutky,
Opilost z hloubky Lubomíra Martinka,
Zeptej se
táty Jana Balabána. Podobně v řadách věnovaných poezii je dotčena každá
významnější básnická sbírka. Připomeňme alespoň, že básník
Miloš Doležal je redaktorem stanice Český rozhlas
3-Vltava a kromě poezie je jeho výsostným žánrem rozhlasový dokument.
Jeho kolegyní je dramatička a prozaička Alena Zemančíková a v brněnském studiu v
letech 1991–95 pracoval spisovatel Jiří Kratochvil, jehož eseje, povídky, romány
i hry rozhlas pravidelně vysílá.
Tak jako už v roce 1926, iniciuje Český rozhlas i dnes tvorbu původních
rozhlasových her. Kromě výhradně rozhlasových tvůrců se do těchto výzev a
soutěží zapojují také spisovatelé známí i svou poezií či prózou. V rámci
projektu
Hra pro třetí tisíciletí se tak vysílaly hry
Pavel
Pavel Pavel Arnošta Goldflama,
Zjasněná noc Milana Uhdeho,
Prodám ucho, prodám hrob Antonína Přidala,
Cesta k pólu
Daniely Fischerové,
Cesta do Lo Ignota Hany Slavíkové a
Vykřičené
domy Davida Drábka. V současnosti je aktuální projekt
Vinohradská
12, zahrnující dvanáct původních her vysílaných vždy v čase Klubu
rozhlasové hry, a to poslední úterý v měsíci. Jejich autory jsou David Drábek,
Pavel Brycz, Marek Epstein, Petr Kolečko, Lenka Lagronová, Marek Horoščák,
Magdalena Frydrychová, Jaroslav Rudiš, Tomáš Zmeškal, Martin Františák, Bogdan
Trojak a Emil Hakl.
Rozhlasové hry mladých českých autorů se navíc uplatňují v cyklu Hry a
dokumenty nové generace v pořadu Čajovna, a to každou čtvrtou neděli v měsíci.
Cyklus byl zahájen v lednu 2007 z iniciativy dramatiků a rozhlasových pedagogů
Jana Vedrala a Antonína Přidala. Jeho cílem je podpořit původní tvorbu
začínajících autorů, avšak byla zde odvysílána i hra etablovaného spisovatele
Jáchyma Topola
Cesta do Bugulmy. Ze spisovatelů známých i tvorbou
jiných literárních žánrů vysílali v Čajovně svá dramatická díla např. Kateřina
Rudčenková (
Niekur, Čas třešňového dýmu) či Jaroslav Rudiš (
Léto v
Laponsku – s Petrem Pýchou). Mimo cyklus byla v téže době realizována hra
Radka Malého
Pocit nočního vlaku.
Jednotlivé programové řady mají své internetové stránky (na
www.rozhlas.cz/vltava), přinášející
kromě článků zhusta i zvukové záznamy odvysílaných pořadů. Kromě toho lze na
stránce Hry a literatura ve streamu
http://www.rozhlas.cz/vltava/stream
poslouchat vybrané literární a dramatické pořady ještě týden po jejich
odvysílání.
Do Čajovny si soudobé, zejména mladé literáty zvou k debatě nad jejich novými
knihami většinou více než jednou měsíčně také moderátoři Jaroslav Rudiš a
Jaroslava Haladová, Kateřina Rathouská nebo Igor Malijevský.
Literatura na dalších stanicích ČRo a na soukromých rádiích
Český rozhlas však není jen stanice Vltava, byť má v oblasti adaptace
literatury výjimečné postavení. Četby na pokračování vysílá od pondělí do soboty
ve 22.05 hod. i
Český rozhlas Dvojka (dříve
Praha), kde platí preference populárnější literatury, nyní zvláště
memoárové. Poezii se nyní věnuje
Poetické nokturno (neděle
22.05 hod.) literárního kritika, editora a svébytného recitátora Mirka Kováříka,
který zde po léta vysílal pořad
Zelené peří. Tradiční je na
této stanici
Nedělní pohádka (13.05 hod.) a také sobotní
Hra pro děti a jejich rodiče (rovněž 13.05 hod.)
.
Dvojka vysílá i rozhlasové hry pro dospělé a publicistický dvouměsíčník
„o knihách a životě“
Lenoška Iva Šmoldase.
Český rozhlas 6 uvádí ve čtvrtek diskusní
Kritický
klub Jana Rejžka (čtvrtek 20.10 hod.), zaměřený na aktuality z naší i
zahraniční kultury. Umělcům může být věnován i nedělní cyklus
Portréty.
Rádio Česko, stejně jako
Český rozhlas
1-Radiožurnál,připravuje publicistická ohlédnutí v pořadu
Týden
v kultuře a
Radio Wave nabízí středeční „pořad o
literatuře, o knihách, o čtení a psaní“
Liberatura se sloganem:
„Osvobozujeme literaturu od všeho, od čeho je třeba.“
Také regionální stanice veřejnoprávního Českého rozhlasu mají pro své
posluchače poměrně širokou nabídku pořadů o literatuře či přímo literárních.
Plzeň vysílá každý všední den před polednem
Literární
doteky – četbu drobných literárních textů souvisejících povětšinou s
regionem západních Čech. Kromě toho je každou sobotu a neděli připraveno
půlhodinové
Víkendové čtení.
České Budějovice sází na osvědčenou
Četbu na
pokračování (třicet minut každý všední den), jednou týdně se objeví v
premiéře
Rozhlasová povídka. Kromě
Kulturní revue
se zde v minulosti vysílal
Putnův jihočeský literární
místopis, kde literární historik Martin C. Putna představoval autory
inspirované jižními Čechami anebo s regionem spjaté.
V
ostravském vysílání Českého rozhlasu se objevují dva
sobotní pořady se čtením v názvu:
Čítárna (průvodce knižními
novinkami) a
Podvečerní čtení (autorská četba především
moravskoslezských spisovatelů).
Olomouc vysílá pořad
Knižní kurýr, který
připravuje literární vědec Petr Hanuška, a cyklus
Počteníčko,
který je specifický účastí mladých autorů, povětšinou studentů oboru Rozhlasová
a televizní dramaturgie a scenáristika na Divadelní fakultě JAMU. Hanuška se
podílí i na výběru titulů pro cyklus
Setkání s literaturou,
zaměřený na novinky české prózy.
Brněnské studio Českého rozhlasu se literatuře věnuje v
sobotním literárně-publicistickém magazínu
Zelný rynk a v cyklu
Sobotní listování, představujícím nově vydané knižní tituly.
Host ze světa literatury se může objevit i v nedělním pořadu
Sedmé
nástupiště. Četbám je otevřen také nedělní programový blok
Račte vstoupit k Josefu Veselému.
Na rozhlasových vlnách mimo veřejnoprávní Český rozhlas se literatura
objevuje sporadicky. Je tedy příjemným překvapením, že soukromé
Radio 1
vysílá každé úterý desetiminutový
Knižní servis (úterý
17.00), informující o knižních novinkách a nabízející i čtení a rozhovory.
Literatuře se příležitostně věnují také internetová rádia, jako např.
internetový rozhlasový projekt studentů Divadelní fakulty JAMU
Black Box
či partnerské
Rádio R na Masarykově univerzitě v Brně.
Alena Blažejovská
Autorka textu je redaktorka literárně-dramatické redakce Českého rozhlasu
Brno a docentka v ateliéru Rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na
Divadelní fakultě JAMU.
odkaz
http://www.czechlit.cz/odkazy/literarni-porady-v-rozhlase/?allInMonth=1&month=7&day=1&year=2014