7. 2. 2014 zaslal spolek Slovo o slově
■ ■
Vážení
radní Českého rozhlasu,
na
internetu se objevila odpověď vedení Českého rozhlasu na náš podnět. Je plná
polopravd a manipulativních tvrzení. Byli bychom neradi, kdyby od nás zazněl
podobný tón a my bychom jej museli uvádět na pravou míru. Proto vám raději teď
v předstihu vysvětlíme, proč některá tvrzení pokládáme za nepravdivá,
případně manipulativní.
- Vedení Českého rozhlasu se ohrazuje proti našemu tvrzení, že v důsledku likvidace tří stanic (Česka, Šestky a Leonarda) klesla poslechovost nově zřízené stanice Plus, jež měla podle původního tvrzení vedení Českého rozhlasu naopak dosáhnout synergického efektu, jejž předchozí tři stanice nebyly s to naplnit. Podle nezávislé statistiky Radioprojektu klesl zájem o stanici u těchto kmenových posluchačů zhruba o jednu třetinu. Signifikantní pro nás je důraz vedení Českého rozhlasu, že v průběhu minulého roku učinil sondu cestou mappingových a evaluačních průzkumů, které měly potvrdit oprávněnost uskutečněných programových změn. Nehodláme se pouštět do diskuse o tom, do jaké míry tyto průzkumy jsou vypovídající, anebo ne. Nás spíš udivuje, že vedení Českého rozhlasu se opírá sociologické průzkumy, aby zdůvodnilo programové změny (podle nás k horšímu ve srovnání s rušenými stanicemi) u nové stanice Plus. Kdyby vedení Rozhlasu zmíněnou argumentaci jako základní používalo v případě Radiožurnálu anebo Prahy, tedy stanic orientovaných na většinového posluchače, stanic, které do jisté míry musejí svojí programovou náplní vycházet vstříc jeho vkusu a potřebám, nepozvedli bychom hlásku. Stanici mluveného slova, jíž nepochybně stanice Plus má být, však považujeme za stanici normotvornou, za stanici, která navzdory některým projevům většinovému vkusu má naopak tento vkus formovat, modifikovat, případně rozšiřovat, rozhodně se mu nepodbízet (a to ani v případě, kdy k tomu navádějí mappingové a evaluační průzkumy). Jedním slovem taková stanice má být inovativní a samozřejmě má být připravena podstoupit i určitá „tržní“ rizika. Sotva pak mohou být rozhodujícím faktorem stávající představy posluchačů. Posluchači ve svém názoru vycházejí z nabídky, jak ji dosud znají, těžko však mohou posoudit nabídku, která je až výsledkem programové kreativity rozhlasových profesionálů. U stanice mluveného slova předpokládáme, že to bude stanice po výtce politická. Přitom zjišťujeme, že praktická politika je tu zatlačována (vyvažována) infotaimentovými tématy, snad aby se posluchač politikou neunavil. Pomalu tu mizí solidní zahraničně politické zpravodajství, hlavně však zahraničně politická publicistika. V oblasti domácí politiky se tu stále častěji setkáváme s jejím personifikovaným pojetím v duchu „zlí hoši a hodní hoši“, namísto toho aby byla líčena jako střet idejí. Už vůbec se tu, až na některé vzácné výjimky, nesetkáváme s politickým vzděláváním, objasňujícím obecný smysl politiky, řešícím otázky veřejného či národního zájmu, obecného dobra a podstatu a rizika zastupitelské demokracie. A to už nemluvíme o naprostém zmizení politické dokumentární tvorby, jíž byla Šestka průkopníkem. Zplošťováním politických témat Český rozhlas tak přispívá k obecnému trendu, který se usídlil v české žurnalistice, líčící politiku v obrazech, potvrzujících přesvědčení většinové společnosti o tom, že politika je nevábné řemeslo, jemuž se slušný člověk musí vyhnout. Tak Český rozhlas i na vlnách stanice, která takovému trendu má naopak čelit a být v této oblasti stanicí normotvornou, tedy nepodbízet většinovému vkusu a pokoušet se jej naopak modifikovat, tuto neblahou praxi jen podtrhuje. Argumentace sociologickými sondami v tomto případě nemůže mít takovou relevanci, jakou jí vedení Rozhlasu přisuzuje. Stanice takového typu musí být jednoduše inovativní, a to i za cenu určitého „tržního“ rizika. V tom tkví podstata veřejné služby, již má Český rozhlas poskytovat, nabízet, co zatím neznáme, a je obecně prospěšné, a co trh není s to vlastními silami vygenerovat. Skutečnost, že se redaktoři v provozních pokynech pro PLUS (jež vedení rozhlasu, přesvědčeno o své světovosti nazvalo „guidelines“), dočtou, že souvisle mluvené slovo nesmí ve vysílání překročit stopáž 4 minut, spíš svědčí o tom, že se vedení Rozhlasu i v tomto případě pokouší hrát si za peníze koncesionářů na soukromého rozhlasového provozovatele.
- V souvislosti s rušením zmíněných tří
stanic zanikla i pracovní místa. Někteří z pracovníků byli převedeni do
nově vznikajících „center“, zbývající z nich byli nátlakem donuceni, aby
podepsali dohodu o rozvázání pracovního poměru. To je ta „dobrovolnost“,
jíž se vedení Českého rozhlasu zaklíná. Dobrovolně odešel šéfredaktor
stanice Česka. I to ale byla dobrovolnost podobná „dobrovolnému“ odchodu
jiného vynikajícího rozhlasového tvůrce, Hany Hikelové. Lží má být
tvrzení, že někteří z nich neměli dostatečné kvality. Byli jsme pilnými
posluchači zmíněných stanic a byli jsme vždy mile překvapováni, že při
současném stavu české žurnalistiky na těchto stanicích jsme svědky úrovně
přinejmenším evropské. A tak máme za to, že důvodem pro odchod jediného
redaktora, který se spolehlivě orientoval v politické a společenské
problematice Jižní a Střední Ameriky a který tak představoval unikum nejen
v Českém rozhlase, ale v české žurnalistice vůbec, byla jeho nadprůměrná
kompetence. O to drzeji zní prohlášení generálního ředitele, že hodlá
vytvořit post zpravodaje Českého rozhlasu z Jižní Ameriky. Tím to
neskončilo. Na sklonku roku 2013 se odehrávala další vlna propouštění z
Českého rozhlasu. Šlo o redaktory centra výroby. Tentokrát si vedení
Českého rozhlasu nehrálo ani na dobrovolnost odchodů, ani na nekompetenci
odcházejících. Důvodem byl věk, tedy důvod diskriminační. Dokladem toho je
rozhovor ředitele centra výroby Jiřího Mejstříka pro rozhlasový časopis Vlnění,
jejž poskytl přesně v době, kdy svým podřízeným sděloval onu radostnou
novinu, že se ve vedení rozhlasu rozhodli zrušit jejich místa, protože
jsou už moc staří. Zde výňatek z rozhovoru: „Otázka: Zmínil jste omlazení,
co máte na mysli? Jak byste vysvětlil ten pojem “omladit rozhlas“?
Odpověď: To je velmi prosté. Příklad: jestliže věkový průměr je například
sedmdesát, a já si myslím, že optimálně by měl být třeba padesát, je třeba
se postupně dostat na tento věkový průměr. Je zde spousta lidí, i vynikajících
tvůrců, kteří jsou už hluboko v důchodovém věku, a zatím to nevypadá, že
by odcházeli. Ale také ještě ani nemají vychované své nástupce. Čili mně
jde o to, aby se obnovil proces, kdy se postupně zapracovávají mladí lidé,
absolventi škol, do té specifické práce, kterou rozhlas představuje.“ Z
podtextu lze jednoznačně vyčíst, že není důležité, zda člověk svoji práci
dovede, zda odvádí kvalitní pořady, ale jeho věk. Když pomineme
nezákonnost takového zdůvodnění, je to přinejmenším projev cynismu a
nemravnosti. Nehledě k tomu, že to byla právě Šestka (a to už za jejího
prvního šéfredaktora Pavla Pecháčka), která se ujala a dala příležitost
celé řadě elévů, z nichž nakonec vychovala pro Český rozhlas vysoce
kvalitní a mimořádně zdatné redaktory.
- Nepochybujeme o tom, že bezprostřední
náklady na změnu loga, jak ukládají pravidla financování Českého rozhlasu,
byly vynaloženy z příjmů na reklamu. Nám ale jde o náklady, které tato
zcela zbytečná změna vyvolává (dalšími nakupovanými službami a produkty).
Ty jsou již hrazeny z peněz koncesionářů. Svým rozsahem a rádoby
vynuceností představují reálnou možnost finančních úniků. Navíc i peníze
z reklamy jsou součástí hospodaření veřejnoprávní instituce. Mohly by
nakonec snížit výšku koncesionářských poplatků.
- Vedení Českého rozhlasu tvrdí, že
restrukturalizace instituce je reakcí na soudobý vývoj společenský a
kulturní a že Rozhlas musí obstát v současném složitém mediálním
prostředí. Rádi bychom připomněli, že na složité mediální prostředí se
může odvolávat soukromý provozovatel rozhlasového vysílání. Český rozhlas
má zákonem zaručenu existenci a její finanční krytí i v sebesložitějším
mediálním prostředí. Jeho úkolem je plnit zadání media veřejné služby.
Tomuto zadání je podle našeho soudu stále více a více dlužen. Ve
skutečnosti restrukturalizace, kterou Rozhlas pod vedením Petera Duhana
uskutečňuje, nevede k úspoře provozních nákladů, jak tvrdí vedení Českého
rozhlasu. Rozsah vysílání se nijak nerozšířil. Jsou neustále kráceny
výdaje na program, ať už formou výrazného omezování spolupráce s externími
tvůrci, systematického nasazování repríz či rozšiřování pracovních úvazků
redaktorů, aniž jim je na výplatě přidáno, svědčí o tom, že provozní
náklady se nejen nesnižují, ale nekontrolovatelně bobtnají. Nadto
restrukturalizace, jak už jsme zdůraznili v našem dopise, není nic jiného
než skrytý návrat k systému, který se uplatnil v rozhlase v době
normalizace a který umožňoval efektivní způsob vnitřní cenzury. Formální
existence jednotlivých stanic bez jakékoli rozhodovací kompetence (ať už
jde o náplň programovou, tak o finanční řízení) to jen podtrhuje.
- Připomínáme, že zavedení samostatných
stanic s vlastním rozpočtem zaručujícím jim ekonomickou nezávislost i na
vedení ČRo, a disponujících samostatností v programové tvorbě, bylo na
počátku 90. let minulého století dílem generálního ředitele Vlastimila
Ježka. Touto cestou vytvořil uvnitř Českého rozhlasu vhodné prostředí pro
redakční a tvůrčí nezávislost, nezbytné to podmínky pro kvalitní fungování
media veřejné služby.
- Podle generálního ředitele Petera Duhana
měl Český rozhlas zrušením tří zmíněných stanic a nahrazením jich stanicí
Plus ročně ušetřit zhruba 20 miliónů korun. Předpokládali jsme, že tuto
částku Český rozhlas využije na zlepšení zpravodajství a uměleckou tvorbu
tak, jak bylo Radou schváleno v předložené koncepci. Nebo že se
použije na rozjezd čtyřhodinového ranního vysílání stanice Plus aniž by
musel kdekoli své výdaje krátit. Tím by se dostal na úroveň výdajové
hladiny v době, kdy existovaly zmíněné tři stanice a v sumě představovaly
vysílání 13 až 14 hodin původního mluveného slova denně. O to větší je
naše překvapení, že Český rozhlas nic neušetřil (rozpočty na roky 2013 a
2014 to dokazují) a že musel přistoupit k již zmíněnému plošnému rušení
pracovních míst v centru výroby, aby získal prostředky ke zřízení
obdobných pracovních míst v centru zpravodajství a pokryl tak ranní vysílání
stanice Plus. Protože ani to nestačilo, osekal stávající program, zkrátil
délku jednotlivých pořadů, samozřejmě na úkor jejich kvality. Systematicky
nasazuje reprízy. Rozšířil pracovní náplně kmenových redaktorů, aniž jim
přidal na výplatě. V očekávání, že dosavadní pracovní výkon navýší třeba i
na dvanáct hodin denně. Je nabíledni, že takto vynucený nárůst intenzity
práce se dál podepíše na kvalitě odváděných a odvysílaných pořadů.
- Vzdor tomuto stavu vedení Českého
rozhlasu nic nebránilo, aby na sklonku roku 2013 nakoupilo nesmyslné
množství kancelářského nábytku za 14 miliónů korun, ačkoli před několika
málo lety v důsledku rekonstrukce budovy Českého rozhlasu došlo ke
kompletní obměně nábytku. Tak se nyní nuceně z kanceláří stěhuje dosud
kvalitní nábytek a likviduje se, jen aby bylo kam nastěhovat onu masu toho
nově nakoupeného. Další milióny, obáváme se, že jde o desítky miliónů, se
utratily na sklonku roku 2013 za flotilu nikomu nepotřebných osobních aut.
To vše s odůvodněním, že v roce 2013 ČRo dosáhl značného přebytku a že by
z něho musel platit daň z příjmu.
- Uvádíme zde tuto skutečnost, abychom
demonstrovali neschopnost vedení Českého rozhlasu optimálně řídit finanční
toky (ostatně již třetí ekonomický ředitel za dva roky svědčí o značné
personální nekompetenci ředitele Petera Duhana s důsledky pro ekonomiku
Rozhlasu). Vede k ořezávání výdajů spojených bezprostředně s programovou
tvorbou a současně k plýtvání. I když si nemyslíme, že jde jen o „nevinné“
plýtvání. Tyto zdánlivě „žádoucí“ nákupy vytvářejí opět ohromný prostor
pro korupci. Obáváme se, že tu již nejde jen o nezpůsobilost vedení
Českého rozhlasu finančně tuto organizaci řídit, ale i o selhání Rady
Českého rozhlasu. Zcela tu přehlíží uvedené a velice varovné signály.
Obáváme
se, že vnitřní situace Rozhlasu je natolik kritická, že vyžaduje rázný zásah.
Zejména pak v oblasti finančního řízení cestou podrobného auditu. Jsme
přesvědčeni, že tu neselhává jen vedení Českého rozhlasu, ale že vy sami svou
odevzdaností jste zcela rezignovali na obhajobu zájmů koncesionářů a jejich
peněz. Doufáme, že přestanete pasivně přihlížet tomu, jak je pod vedením Petera
Duhana doslova rozvraceno dílo, které po sobě zanechali ředitelé Vlastimil
Ježek a Václav Kasík. Vyzýváme vás, abyste začali jednat přímo a nekopírovali
pouze stanoviska vedení ČRo. Pomohlo by tomu např.
uspořádání veřejné debaty za přítomnosti vedení ČRo a veřejnosti. Takový postup
ostatně vychází i ze statutu Rady ČRo.
S pozdravem
Výbor spolku
SLOVO O SLOVĚ:
Jan Payne
Zdeněk Řeřicha
Josef Zemek
Milan Haluška
V Praze
dne 6. února, 2014
sídlo spolku Slovo o slově: Budečská 1169/39, Vinohrady, 120 00
Praha
e-mail: slovooslove@volny.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat