čtvrtek 16. října 2014

PRO a PROTI v Českém rozhlase: Dismanův dětský rozhlasový soubor bude změněn/zrušen?

13.10. 2014 zpráva zveřejněna na webu Českého rozhlasu, 15.10. 2014 petice proti zrušení míst vedoucích DRDS

PRO 

Dismanův rozhlasový dětský soubor získá díky změnám lepší zázemí

Dismanův rozhlasový dětský soubor - Foto: Jiří Bergman
Dismanův rozhlasový dětský souborFoto: Jiří Bergman
Posílení odbornosti novými lektory, manažerské vedení, důraz na umělecký a dovednostní rozvoj dětí, lepší zázemí pro realizaci projektů – to všechno jsou změny, které přinese plánované spojení Dismanova rozhlasového dětského souboru s Dětským pěveckým sborem. Díky systémovým změnám bude moci soubor Českého rozhlasu fungovat od ledna příštího roku efektivněji a zvýší svůj organizační, pedagogický i umělecký potenciál.
„O dětské členy se budou starat lektoři v oblasti rozhlasových forem, dramatu, hudby i techniky. Díky moderní a nově vystavěné struktuře budou mít tito odborníci dostatek prostoru a času na to, aby se mohli věnovat tomu, o co jde v souboru především – umělecký a dovednostní rozvoj dětí, a to v činnostech spojených s rozhlasovým vysíláním. Všechny důležité praktické a organizační rozhodnutí týkající se činnosti tělesa, pak budou v rukou odpovědného a zkušeného manažera.,“ řekl Jan Simon, ředitel Centra uměleckých těles. 
Propojením Dismanova dětského rozhlasového souboru a Dětského pěveckého sboru vznikne od 1. ledna 2015 v rámci Českého rozhlasu jeden silný subjekt, který nabídne svým členům zejména lepší zázemí pro realizaci projektů. Odborní lektoři budou vybíráni především z řad stávajících rozhlasových pracovníků a absolventů souboru, kteří se znalostí specifického prostředí souvisejícího s dětskou uměleckou činností mohli vhodně navázat na předchozí práci tohoto tělesa. Budou se věnovat mimo jiné výuce rozhlasových forem, dramaturgii, hlasové průpravě na mikrofon, pohybové výchově, herectví, pěveckému projevu, práci s rozhlasovou technikou či softwarem. 
Soubor bude zapojený do jednotlivých akcí a soutěží pořádaných Českým rozhlasem, jako jsou například Concerto Bohemia, Concertino Praga a festival Prix Bohemia Radio. V rámci zkoušek se budou konat exkurze ve vysílání a také návštěvy regionálních studií. „Naším cílem je rovněž navázat spolupráci s mediálními partnery Českého rozhlasu: pražskou ZOO, Národním muzeem nebo stanicí Déčko České televize. Dále jednáme s Katedrou výchovné pedagogiky DAMU a zaměřit se chceme rovněž na festivaly pro děti a mládež, například Dítě v Dlouhé, Mezi ploty a Letní Letná,“ dodal Jan Simon
Soubor nese jméno svého zakladatele Miloslava Dismana, vynikajícího pedagoga a rozhlasového tvůrce. Pod Českým, dříve Československým, rozhlasem působí toto dětské umělecké těleso od roku 1935. Příprava členů Dismanova rozhlasového dětského souboru je směřována přímo k tvorbě rozhlasových pořadů, vedle toho pokračuje soubor v duchu dismanovských tradic ve všestranné kulturní výchově. Významná byla a je divadelní činnost i hudební průprava, stejně jako vedení dětí k výtvarnému cítění. 
Jiří Hošna
tiskový mluvčí 

■   ■
PROTI

Český rozhlase,

trápíme se z Tvého netransparentního jednání, pokrytectví, krádeže, lží, nevděku a hlouposti.

Z netransparentního jednání proto, že jsi zrušil místa vedoucích DRDS bez předchozí diskuze s dosavadním vedením, rodiči, bývalými absolventy, veřejností – zkrátka s lidmi spojenými se souborem, který tu je již 80 let. Bez řádného výběrového řízení obsazuješ pozici manažera nově vzniklého uměleckého tělesa.

Z pokrytectví proto, že zrušení míst vedoucích a sloučení souboru s jiným, tedy jeho faktický zánik v podobě, v jaké doteď úspěšně existoval, zastíráš zkvalitňováním služeb. Rozhlase, která organizace se zkvalitnila zrušením místa vedoucího? Není zrušení pracovního místa pouze záminkou k výpovědi dosavadním vedoucím? Potom obcházíš zákon.

Z krádeže a lži proto, že si přivlastňuješ cizí práci a nápady a vydáváš je za vlastní. Když píšeš o budoucnosti dětí a činnostech, kterým se budou věnovat, prakticky jen vyjmenováváš, co už manželé Fleglovi s dětmi dělali. Například zmiňuješ spolupráci s Divadlem v Dlouhé a festivalem Mezi ploty. Možná ti nedochází, že kvůli změnám a novým poměrům, které nastoluješ, můžeš o tato prestižní partnerství snadno přijít. Tváříš se, že začíná něco nového a “kvalitnějšího”. Na čem chceš ale stavět, když to, co zde po mnoho desetiletí skvěle fungovalo, bezohledně ničíš?

Z nevděku proto, že za práci odváděnou po čtvrt století vyhazuješ bez jakékoli předchozí diskuze a poděkování vedoucí, kteří souboru věnovali bez nadsázky celý život. DRDS díky nim byl souborem, který vedl kromě rozhlasových dovedností svoje děti také k toleranci, otevřenosti, pravdomluvnosti, přímosti a vděku, tedy všemu, co tobě samotnému nyní schází. DRDS tak nebyl pouze továrnou na malé herce, ale spoluutvářel charakterní osobnosti.

A proč si myslíme, že se chováš hloupě?

1) Činností současného vedení se chlubíš, když píšeš, co bude rozhlas dělat v budoucnu.

2) Rodiče dětí souboru jsou s jeho dosavadními vedoucími spokojení stejně jako samotné děti.

3) Peněz tě soubor stojí naprostý zlomek z tvého dvoumiliardového rozpočtu, přinést ti může ale daleko víc.

Bohatě by tedy stačilo, kdyby ses k činnosti souboru dokázal hrdě hlásit, kdybys dal vedoucím souboru důstojnější podmínky pro jejich práci. Vlastně by i stačilo, kdybys soubor jako doteď pouze neštědře financoval a nechal existovat, pořád by ti byl ku prospěchu.

Místo toho navrhuješ účelové sloučení s pěveckým sborem, jehož činnost byla odjakživa z podstaty diametrálně odlišná, rušíš pozice uměleckých  vedoucích, bez zveřejněného důvodu náhle odvoláváš stávající vedení. Odrazuješ tak rodiče, kteří na činnost souboru štědře přispívají, aby svoje děti v souboru ponechali.

Proč?!? Apelujeme na tvoje ředitele, aby tě přivedli k rozumu. Doufáme, že v tom nejedou s tebou.

Podepsáni absolventi DRDS, rodiče dětí DRDS a příznivci DRDS, kterým osud prestižního souboru není lhostejný.



Žádné komentáře:

Okomentovat