pondělí 28. května 2012

Brnofikace Dvojkového vysílání


28.5.2012 napsal posluchač pavel_r  v diskusi na webu ČRo2 - Praha

    Poněvadž v poslední době většinu času pobývám v zahraničí, novodobého vysílání "Dvojky" jsem ušetřen, protože si stahuji z internetu pouze zbytek osvědčených pořadů s osvědčenými lidmi. Nicméně v sobotu 26.5. jsem si cca mezi 10 - 14 hodinou pustil "Dvojku" naostro a nestačil jsem se divit.

    Mimořádné sobotní vysílání JJJ alias "Nic lepšího nemáme" nebylo nic jiného než bohapusté plácání dam, které si střídavě navzájem chválily své vlastní pořady. Přítomnost paní Kopecké za rozhlasovým mikrofonem pak v poslední době znamená automaticky pouze reklamu na její výtvory, parazitující na známých jménech. Vrcholem bylo, když si v závěru dámy navzájem vyměnily a pochválily své knihy. Jediné, co jsem se při tom dozvěděl, bylo, že tituly s Jiřinou Bohdalovou už zřejmě taky tolik netáhnou, jinak by paní Kopecká nemusela před mikrofonem "věnovat" již poměrně starší titul (ale možná, že teď vyšlo nové vydání).

   Smutné bylo především to, že se do tohoto pořadu nechala zlákat Pavlína Filipovská, která v rámci Dobrých jiter stále ještě patří k těm, kteří se jinak dovedou na rozhlasové vysílání připravit. Další smutnou věcí je novodobé angažmá Ireny Fuchsové, která je na "Dvojku" zvána stále častěji, aniž by tam něco zásadního říkala. Sice jsem od ní nic nečetl (a vypadá to, že teď už ani nepřečtu), nicméně jako skalní příznivec Činoherního klubu se nedomnívám, že by svým vystupováním (snad vyjma prvního Toboganu) v rozhlase dělala ČK zrovna dobrou reklamu.

    Ve stejně tragickém duchu se tentokrát nesl i následný Tobogan. Znovu osvědčení hosté, znovu stejná témata (Víte, jak my tenkrát s tou krystalkou ...), která si tam hosté dokonce navzájem "kradli". Snad jediné, co se mi líbilo, byla zoufalá snaha Cibulky se aspoň jednou vyhnout těm nostalgickým omletým floskulím, když se zcela "drze a nevhodně" zeptal, co to vlastně ta krystalka byla. Samozřejmě, že se odpovědi nedočkal...

    Jako poměrně výrazný jihomoravský "nacionalista" jsem si s odstupem času nemohl nevšimnout výrazné "brnofikace" Dvojkového vysílání. Ta bezesporu souvisí s Ostrého brněnskými kořeny. Viz Písničky od srdce s Brynzákovou + Junákem (proč zrovna z Brna, proč ne z Ostravy?), a taky se mi líbí stále stejný scénář "instalace nových celebrit" - vždycky nejdřív do Toboganu, a pak shodou okolností vznikne nový pořad, nebo se dotyčný/á začnou na Praze vyskytovat pravidelně. Tak začínal Motl (dokonce Toboganem v pyžamu), Gott, teď zase Fuchsová, Junák... Samostatnou kapitolou je pak instalace Zory Jandové, jejíž partner Zdeněk Merta sedí ve vedení Městského divadla v Brně (což je pravděpodobně její největší kvalifikace pro dětské vysílání). Již dříve jsem v nočních hovorech na Dvojce zaslechl také ředitele MDB Mošu, ale už nevím, jestli v tom pořadu ještě stále vystupuje. Na zasloužené popularitě MDB se totiž snaží různé osobnosti z ČRo Brno (Vandrová, Ostrý atd.) tu a tam občas vydělávat, až to někdy to do očí/uší bije. Stručně řečeno, díky panu Ostrému jsem se v poslední době začal stydět za to, že jsem Moravák. 

   Zkuste si, jako já, Dvojku na pár měsíců vypnout, a pak si ji pustit, a zjistíte, že její novodobý trend je poměrně výrazný - neustálý příliv nových a nových známých jmen, a opakované zvaní těch osvědčených. Jenže je stále slyšitelnější, že už ani ti staří a osvědčení nemají při té frekvenci co říkat. Třeba Tomáše Töpfera si vážím, chápu i to, proč poskytl pro "nový pořad" svůj podnik (stejně jako to dříve udělal Donutil), ale to páteční povídání není nic jiného, než mlácení prázdné slámy, nic, co by nebylo v jiných pořadech.

    Upřímně řečeno, jako posluchač začínám být naplněn optimismem. Jsem přesvědčen, že Jaromír Ostrý ví mnohem lépe, než většina přispěvatelů této diskuse, že nemá co vysílat, a seznam celebrit se výrazně tenčí. A až jednou přijde den, že na Dvojce začnou vystupovat i uklízečky z Národního divadla, pak teprve přijde den, kdy bude muset bouchnout do stolu a zakřičet: "Konec celebrit, do rozhlasu půjde jen ten, KDO PŘINESE ROZUMNÝ SCÉNÁŘ". A ta doba se blíží - všimněte si častějších návratů Roberta Tamchyny, a co mě vůbec překvapilo, byla sobotní Káva u Kische s Jiřím Vejvodou. Vždyť ještě nedávno, po úmrtí Václava Havla, byl při telefonických vstupech do vysílání JV pouze jeden z "bývalých spolupracovníků rozhlasu".

   PS: Také se mi líbí WWW upoutávka na příští sobotu - čtěte až do konce: Nikde se nepíše o vážené herečce Národního divadla, která nedávno po delším boji přišla o dlouholetého partnera, ale jen legrace, smích, komedie, a určitě mnoho nových originálních otázek na spolek Dámy vína a stabilitu kulis v ND. Zkrátka je vidět, že paní Švejnohová si svého hosta objednala již hodně dlouho dopředu a ze svého dramaturgického záměru nehodlá slevit. Ostatně něco podobného jsme mohli nedávno slyšet v JJJ při rozhovoru s předsedkyní PSP. Ani jedna otázka na aktuální téma. Jako za starých časů ...

3 komentáře:

  1. Myslím, že mohu pisatelova slova jen potvrdit. Dvojku (někdejší stanici ČRo 2 - Praha) jsem musel před více jak rokem opustit, protože se mi ani trochu nelíbily zavedené změny, a od té doby se vracím jen sporadicky. Dokonce už pravidelně neposlouchám ani mé kdysi oblíbené Toulky českou minulostí, kvůli kterým jsem si neděli co neděli pravidelně přivstával. Když si dnes tuto stanici omylem pustím, okamžitě ji poznám a někdy se až leknu, jak moc je změna stylu patrná. Díky pánům Ostrému a Duhanovi už nemám na této stanici téměř co poslouchat. Toulky jednou za delší čas a občas ještě Jak to vidí. A to je asi tak vše, co mi zbylo z mé kdysi oblíbené stanice. Je jí opravdu škoda.

    OdpovědětVymazat
  2. Ludmila Vajďáková28. května 2012 v 21:41

    Musím se připojit k názorům pana Tenglera a pana pavla_r a v sobotu jsem měla dokonce dojem, že dvojka je jen vysílání ČRo Brno. Jsem Moravanka, ale je mi pořád a čím dál víc líto, že jsme nesmyslnými pokusy pánů PD a JO přišli o kvalitní vysílání ČRo 2 Praha. A vlastně, my posluchači, ani nevíme, jak z toho ven kromě neustálého přelaďování stanic.

    OdpovědětVymazat
  3. Naprostý souhlas s panem Mirkem a paní Ludmilou.Dvojka už není stanice pro mne a ani pro mnoho dalších. Nejdříve jsem taky doufala, že stanice PRAHA nemůže přece být jen tak ze dne na den svévolně přejmenována a překopána - jedním redaktorem? na nějakou dvojku.Doufala jsem, že po té obrovské vlně nespokojenosti se vše vrátí k původní znělce a obsahu, ale bohužel marně. Po mnoho měsíců se věrní posluchači Prahy snažili o nápravu, všechny diskuse byly velmi věcné a přitom slušné.Přesto vedení rozhlasu staré diskuse zablokovalo (naštěstí jsem si mnohé hned stahovala a uložila do Wordu).Nyní si pustím jen Jak to vidí a pak musím nejpozději po zprávách přepnout, nechci-li být vyděšena zahoukáním p. Postráneckého apod..

    OdpovědětVymazat