sobota 23. ledna 2016

Blog „Nerušte název stanice Praha Českého rozhlasu“ končí

23. 1. 2016 napsal Tomáš Němec

Milí přátelé, milí příznivci Českého rozhlasu a jeho vysílání, ať z té či oné strany barikády!

   Rozhodl jsem se, že tímto článkem ukončím aktualizaci tohoto blogu, zveřejňování mediálních informací o Českém rozhlase, které jsem se dozvěděl z rozhlasového vysílání, z tisku nebo z internetu a psaní vlastních analytických či postřehových článků a blog tím „uložím k ledu“.  Blog ani k němu náležející facebookovou stránku neodstraním. Mohou v budoucnu posloužit případným zájemcům jako archivní poznatky k vývoji situace kolem stanice Praha / Dvojka v posledních pěti letech. Pokud se ovšem za několik měsíců bez aktualizace nepropadne tak hluboko v internetových vyhledávačích, že ho nepůjde nalézt.

   Blog a stejnojmennou facebookovou stránku jsem založil před pěti lety, koncem ledna 2011, abych umožnil posluchačům, kteří nebyli spokojeni s programovými změnami na stanici Praha a s jejím následným přejmenováním na Dvojku vyjádřit se svobodně k tomuto problému na jednom místě. Český rozhlas začal totiž hned od počátku cenzurovat posluchačskou diskusi na svém webu. Nejdříve to zdůvodňoval změnou diskusního systému. Hledání diskuse na nepřehledných stránkách stanice Dvojka rozhlas  také velmi znesnadnil. Nakonec tuto diskusi více než před rokem úplně zrušil - viz http://nerustestanicipraha.blogspot.cz/2015/01/cesky-rozhlas-zrusil-diskusi-posluchacu.html  . Nepomohly ani stížnosti posluchačů Radě Českého rozhlasu. Ta se sice distancovala od vyjádření šéfredaktora Dvojky Dittricha, ale nápravu zjednat nemohla.

   Rada Českého rozhlasu sice nemůže zasahovat do vysílání a rozhodování Českého rozhlasu, ale jednou za čas může určit směr, kterým se bude ubírat jeho vývoj. Tím časem je volba nového generálního ředitele. Ta poslední se odehrála 21. ledna 2016, tedy před několika dny. Rada Českého rozhlasu dostala 26 přihlášek zájemců o tuto pozici. Z tohoto počtu bylo 11 lidí přímo z Českého rozhlasu anebo těch, kteří delší dobu pro Český rozhlas pracovali. Mnozí z nich ve svých projektech nastínili směr nápravy škod, které ve vysílání Českého rozhlasu a jeho vnitřních  vztazích  způsobil.předchozí ředitel Peter Duhan. Rada téměř všechny projekty lidí z Českého rozhlasu hodila do koše.  Do užšího výběru poslala jen jediného. René Zavorala, Duhanova nejbližšího spolupracovníka, který se na těchto změnách, z mého hlediska většinou špatných, podílel a realizoval je.

    Rada Českého rozhlasu zastupuje směrem k vedení Českého rozhlasu veřejnost, tedy nás všechny.  Zvolením Reného Zavorala generálním ředitelem dala jasně najevo, že si nepřeje návrat stanice Praha, že souhlasí se zrušením stanice Leonardo, že se jí líbí, že se ze stanice Dvojka stala propagační platforma pražských umělců a jiných celebrit známých z televize, že vidí smysl rozhlasového vysílání v neustálém omílání sloganů „spolu nám je hezky“, „“Víme to první“, „Když chcete vědět víc“ a dalších marketingových výkřiků, které ruší vysílání.

   Jak jsem napsal v úvodním odstavci, když jsem založil blog a facebookovou stránku „Nerušte název stanice Praha Českého rozhlasu“ v lednu 2011, doufal jsem, že se stanou místem ke vzájemné domluvě většího počtu posluchačů.  Bohužel se tak nestalo. Do současné volby generálního ředitele jsem však také doufal, že se situace po odchodu Petera Duhana z nejvyšší funkce zlepší ve prospěch směru, ve kterém já vidím veřejnoprávní vysílání. A to nikoli jen formou marketingových frází. Nyní je jasné, že nejméně na šest let, ale spíše na dvanáct let (dvě volební období René Zavorala), bude Český rozhlas postupovat směrem, který vytýčil Peter Duhan a ve kterém bude pokračovat René Zavoral. Já jsem se za uplynulých pět let posunul do věkové kategorie důchodců. Nemá pro mě už smysl, abych se dral mezi ty, kteří by měli poukazovat na chyby Českého rozhlasu.

   Závěrem ještě poděkování. To první poděkování patří PhDr, Petru Šafaříkovi, členu Rady Českého rozhlasu, který byl delší čas i ve funkci místopředsedy a tiskového mluvčího rady a několik měsíců i jejím předsedou. Řadu let jsem docházel na veřejné schůze rady Českého rozhlasu. Bylo to například za předsednictví Michala Prokopa, Jiřího Floriana, Dany Jaklové, Tomáše Ratiborského. Vyjma období předsednictví Michala Prokopa jsem měl dlouhou dobu dojem, že rada se v podstatě za jakéhokoli vedení poplácává po rameni s managementem Českého rozhlasu a posluchači jsou jí jen na obtíž. Když přišel do rady Petr Šafařík, začal se cíleně zabývat stížnostmi posluchačů a otevírat tato témata na veřejných schůzích. Měl jsem dojem, že jeho kolegové byli nejdříve jeho vystoupeními pobaveni, považovali je za jakousi kulturní vložku. Když Šafařík otevíral nezodpovězená témata i na dalších schůzích, zdáli se být ostatní radní popuzeni zbytečným protahováním schůze. Po odchodu Tomáše Ratiborského z rady se stal předsedou Michal Stehlík a Petr Šafařík místopředsedou. Ani tehdy se radním nelíbilo Šafaříkovo otevírání posluchačských témat a vyžadování odpovědí od manažerů Českého rozhlasu. Ale mlčky ho trpěli.  Šafařík však docílil toho, že od poloviny roku 2013 zveřejňuje rada na svých webových stránkách stížnosti posluchačů, odpovědi své i odpovědi kompetentních vedoucích zaměstnanců Českého rozhlasu. To považuji za velký pokrok, protože posluchači, kteří mají zájem, si mohou tyto dokumenty prostudovat a případně na ně navázat ve svých vlastních stížnostech.  Svou důsledností ve sledování témat se však Šafařík stal nepohodlným pro vedení rozhlasu. Několikrát jsem zažil, jak bývalý ředitel Duhan netrpělivě zvýšil hlas, když Šafařík vyžadoval podrobné odpovědi na své otázky. Možná, že byl nepohodlný i pro některé své kolegy radní, kteří by třeba byli raději, kdyby vztahy s vedením rozhlasu byly na úrovni uhlazených nicneříkajících frází. Pořád jsem si říkal, odkud dostane Šafařík symbolický výchovný pohlavek, důrazné upozornění, aby se držel s ostatními v jednom šiku. Připadalo mi podivné, když se před volbou nového generálního ředitele vzdali funkce v předsednictvu předseda Stehlík a místopředseda Vejvoda. Ze Šafaříka se náhle stal předseda a bylo na něj vidět. Pak přišla náhlá kauza s e-maily v soukromé schránce předsedy vlády a Šafařík v den volby nového generálního ředitele oznamuje před naplněným Studiem S1, že za dva měsíce rezignuje na  funkci předsedy Rady Českého rozhlasu. A už je to tady, napadlo mě hned.  Nejsem si jist, zda Petr Šafařík odejde z rady před koncem svého mandátu, ani jestli se ještě tak intenzivně bude věnovat posluchačským stížnostem.  V této situaci a proti panu René Zavoralovi to půjde jen těžko. Jistě ani ostatní radní si to nebudou chtít rozházet s generálním ředitelem, kterého zrovna zvolili. Avšak při příležitosti ukončení své aktivity na tomto posluchačském blogu považuji za svou povinnost vyslovit velký dík panu PhDr. Petru Šafaříkovi za to, jak důsledně se v období vlády Petra Duhana zabýval posluchačskými stížnostmi, že zabránil tomu, aby byly smeteny pod stůl pomocí odpovědi s předem připravenou frází a že dokonce u některých odpovědí dokázal prosadit, že rada se neztotožnila s odpovědí vedoucího pracovníka Českého rozhlasu, například šéfredaktora stanice Český rozhlas Dvojka. Děkuji, pane doktore Šafaříku!

    Druhé poděkování patří i těm z Vás, kteří taktéž nelitovali času ani energie a poslali stížnost (někdy i opakovaně) šéfredaktorům stanic a když to nepomohlo a nedočkali jste se žádné reakce, pak i Radě Českého rozhlasu. Víc jsme nemohli udělat. Většina manažerů Českého rozhlasu ani radních možná nezačala o těch posluchačských podnětech přemýšlet, protože jednak mají hroší kůži a jednak věnují více času sledování televizi než poslechu rozhlasu.

   Nevylučuji, že i já budu za dva roky příjemně překvapen prací nového generálního ředitele Mgr. Reného Zavorala. Jedno pozitivum na něm vidím už dnes. Je mladý, ale není příliš mladý.  Ale hlavně doba je už vzdálena  tolik od roku 1989, že nikdo se nemůže rýpat v tom, co dělal před tímto datem, protože tehdy byl ještě dítětem.

Milí přátelé, milí příznivci Českého rozhlasu a jeho vysílání, ať z té či oné strany barikády!

   Sám se divím, že jsem dokázal na tomto blogu pracovat celých pět let. Představoval jsem si, že výsledek bude jiný, aspoň v tom směru, že se mi podaří stmelit větší počet posluchačů Českého rozhlasu. Nepodařilo se. Občas jsem měl dojem, že si na blog chodí číst víc lidí z Českého rozhlasu než z míst, kam dosahují vlny jeho vysílání. V žádném případě však nelituji času ani energie, které jsem za pět let tomu blogu věnoval. Cíl byl poměrně jasný, důležité bylo vytrvat. Od počátku jsem si byl vědom toho, že já sám ani malá skupinka nesourodých a spolu většinou nijak nekomunikujících posluchačů nemůžeme ovlivnit dění v Českém rozhlase.

   Stanice Praha Českého rozhlasu je navždy zrušena. Obsahově i názvem. Přeji vám příjemný poslech jiných stanic.

Tomáš Němec
editor blogu „Nerušte název stanice Praha Českého rozhlasu“

16 komentářů:

  1. A já za těch pár nesourodých a nekomumikujících radiomilců děkuji, Tomáši, vám.

    Založit NOVÝ blog s aktuálním názvem je vždycky snadné.
    Těším se, až na to ZASE dostanete chuť.

    Simona Vráblíková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Simono! Účel tohoto blogu byl naplněn. Nemám už sílu sledovat dění kolem Českého rozhlasu. Až bude to téma aktuální pro někoho jiného, třeba vytvoří jinou platformu. Jistě i Vy sama můžete takovou platformu založit. Možná jste mladší a méně unavená než já. Já už se musím zabývat jinými životními tématy. Zdravím Vás! Tomáš Němec

      Vymazat
  2. Ludmila Vajďáková25. ledna 2016 v 0:02

    Je mi líto, že Vaše - někdy i nás méně znalých problematiky Českého rozhlasu - aktivita k podmínkám vysílání ČRO skončila, ale bohužel jak vyplývá i ze stavu celé společnosti, vydržel jste to dlouho a patří Vám za to srdečný dík. Moje výdrž tak velká nebyla, možná i proto, že zpovzdálí se to hůř sleduje a méně rozumí. Jak píšete, teď je to už na těch mladých, ale mám pocit, že těm na tom moc nezáleží a vysílání se jim líbí. Zrušením diskuse se vedení rozhlasu podařilo dokonale rozdělit posluchače a jejich vyhraněné názory. Přeji Vám pane Němče pevné zdraví a užijte si důchododového věku.

    OdpovědětVymazat
  3. I já se připojím s díky za Vaši obrovskou snahu o záchranu stanice Praha. Když jsem zjistila jméno nového ředitele původní, byť jen malá naděje, zmizela. Přeji Vám, pane Němče, hodně zdraví, pohody a ještě jednou děkuji.

    OdpovědětVymazat
  4. Také se připojuji s poděkováním za Vaši práci, kterou jste s blogem měl, skvělý byl Váš rozbor kandidátů na nového generálního ředitele, bohužel, výběr dopadl pro nás, milovníky staré Prahy, špatně. Je škoda, že končíte, udělal byste mi radost, kdybyste pokračoval a občas nám nějakou novinku z prostředí Rozhlasu napsal. Přeju všechno nejlepší, hodně zdraví, štěstí a dobrý poslech:-). Alena Dušková

    OdpovědětVymazat
  5. Také se připojuji s velkým díkem za práci,kterou jste pro nás,posluchače bývalé stanice Praha,celá léta dělal.Když se mě na něco zeptá můj vnuk a já znám odpověď na jeho otázku,diví se odkud to vím.A já vždycky říkám,byla jedna stanice v rozhlase,kterou když jsem poslouchala celý den, hodně jsem se dozvěděla,ale kdeže loňské sněhy jsou!Přeju hodně zdraví.Jarka Chyle

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji pane Tomáši Němče, toto bylo poslední světýlko v tunelu. A teď po zvolení nového generálního je to úplný kolaps. Stanice Praha se nedá opravdu poslouchat, jim je spolu hezky, nám špatně. Díky Vaším informacím jsme aspoň částečně věděli, co se děje. Také přejeme hodně zdraví, ať se Vám daří! Slávka z Moravy.

    OdpovědětVymazat
  7. Pan generální tuto stanici zavorá na dlouhá léta.Dvojka se stane hlásnou troubou herců hereček zpěváků a néně úspěšných režisérů a jejich známých,které si budou opakovaně vzvát do svých kontaktních pořadů.Hlavně že jim spolu bude hezky. To se opravdu nenajde někdo kdo by tomuto marastu mohl zabránit?Neustálé opakování a vtloukání do hlav posluchačů,že posloucháme "dvojku".Žádná jiná stanice a to mám na mysli i ty soukromé se takto nechová.Zde je to přímo asi vedením nařízeno,že moderátoři takto musí bývalou stanici Český rozhlas 2 Praha znehodnocovat. Až si někdo dá práci a spočítá kolikrát za den je vysloveno slovo dvojka tak to bude velmi zajímavé.Ono se ale tato stanice tak dlouho bez újmy na zdraví nedá poslouchat. M. Svobodová

    OdpovědětVymazat
  8. Pane Němče díky. Bohužel v rozhlase se změnilo pramálo. Zrovna poslouchám nedělní ráno. A skoro katastrofa. Roman Víšek má jako hosta skvělého Tomáše Černého. To by bylo dobré. Ale víc jak polovina vysílání je příšerná hudba, upoutávky. Takže celá koncepce pořadu vypadá tak, že moderátor se svým hostem je pouze "vsuvka". Ach jo, ach jo. Ale ještě jednou Vám děkuji za iniciativu, kterou jste věnoval nám všem, kdo stojí o kvalitu vysílání v rozhlase.
    Mějte se co nejlépe. Ludmila Malá

    OdpovědětVymazat
  9. Eva Ondřejová8. dubna 2016 v 10:56

    Já se připojuji ke všem předchozím komentářům. Poslouchat Dvojku nemám sílu. Třeba se stane zázrak a aspoň něco se změní k lepšímu. Děkuji Vám za všechnu tu práci, kterou jste pro rozhlas udělal.

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den,
    včera navečer, když jsem přišla z práce, stiskla jsem knoflík na rozhlasovém přijímači. Dělám to celý život, stanice Praha byla moje stanice. Jenže včera jsem poprvé po dvou minutách zase rádio vypnula. Právě z něj zněla další z nekonečné řady hudby typu pouťových odrhovaček v jazyce mně neblízkém. Přidávám se k řadě předchozích komentářů a nekonečně smutné konstatování : už nemám, co bych poslouchala. Je to tak moc smutné. Ale to už si mohu pustit televizi - tam ať zvolíte co zvolíte, všude zní tatáž slova a poplatná síle, která si toto platí. Těšila jsem se, že pokud se dožiji důchodu, bude prima poslouchat také rozhlasové denní vysílání a co se dozvím zajímavých věcí.Tak už dnes vím, že pokud se něco zázračného nestane, mám bohužel smůlu.
    Také děkuji ze srdce všem, kteří se jakkoli snažili stávající situaci změnit k lepšímu.
    Nashledanou v lepších časech.
    Hana Outlá.

    OdpovědětVymazat
  11. Nejlepší bude,když pošlete stížnost Ombudsmanovi Českého rozhlasu a zdá se,že by to mohlo pomoci.Nedá to zase tolik námahy zaslat e-mail a postěžovat si na vysílání Dvojky.

    OdpovědětVymazat
  12. Vážený pane, až teď jsem se nějakou složitou oklikou (přes hledání knihy L. H. Augustina) dostala na Váš blog a s velkým zájmem jsem si ho četla. Vyjadřujete to, co si myslím a co jsem občas kritizovala. Chybí mi slyšet pravidelně úžasné lidi - Františka Nepila, Františka Novotného, Luďka Munzara, prof. Cyrila Höschla a řadu jiných...někteří umlkli navždy, ale bylo úžasné slyšet aspoň jejich zachycená moudrá a milá slova... Pak jsem tuto rozhlasovou stanici přestala poslouchat, protože se poslouchat už téměř nedá. Děkuji Vám, že jste se tak dlouho snažil přivést odpovědné k návratu rozhlasové stanice Praha (včetně tradiční znělky) a věřím, že se podaří ještě něco změnit.

    OdpovědětVymazat
  13. V květnu 2016 vznikla v Českém rozhlase funkce rozhlasového ombudsmana. Ombudsman má i svou webovou stránku, kde popisuje podněty posluchačů a vyjadřuje se k nim. Doporučuji případným zájemcům, aby si přečetli článek ombudsmana Milana Pokorného, kterým vysvětluje posluchači Jiřímu Burešovi, proč se název Dvojka už nebude měnit na Praha Posluchač Jiří Bureš odkazuje i na blog "Nerušte název stanice Praha Českého rozhlasu". odkaz http://www.rozhlas.cz/ombudsman/archiv/_zprava/dvojka-versus-praha--1650819

    OdpovědětVymazat
  14. Posílám svůj příspěvek z facebooku:
    Jako vždy báječný pořad. Velice mě štve, že tento pořad, který byl báječný, moderátorka vysoce profesionální, chytří hosté a zajímavá témata, byl zrušen a moderátorka "odejita".
    Možná si někdo pamatujete, jak jsme bojovali proti "inovaci" stanice Praha. Začalo to v únoru 2011 - takový druhý vítězný únor" pana Jaromíra Ostrého. Většina pořadů této stanice byla zrušena a nahrazena naprosto jalovým tlacháním. Nic nepomohla diskuse na tzv.Dvojce, protože chyběli argumenty, byla diskuse zrušena. A hotovo. Mnozí z nás psali různým lidem "nahoře" , Radě rozhlas. a televizního vysílání, nic nebylo uznáno, celé roky od toho února jsme bojovali, já jsem přestala tuto stanici úplně poslouchat. Teď po letech jsem zjistila, že znělku vrátili (opět Vyšehrad), pořad Káva o čtvrté (přejmenována na Čaj o čtvrté je znovu Káva) a Jak to vidí museli ponechat, byl zrušen jen na týden a znovu zaveden, protože jeho zrušení vyvolalo naprostou bouři odporu. Nebo ten i v televizi inzerovaný dopolední pořad Je jaká je byl změněn. Nelíbily se nám uchechtané moderátorky, museli s tím něco udělat. Neuznali to a neuznali.
    Teď po letech, kdy potichu zmizel pan Ostrý, pan Duhan a možná ješ tě někdo, jsou pořady snad poslouchatelné.
    Tak pěkně prosím, VRAŤTE NÁM PRAHU! Vezměte si názvy ostatních stanic. Je ta Dvojka logická? Vím,čím to bylo zdůvodněno, ale "Praha je Praha, to máte marný", jak zpívá píseň.
    Vrátili jste se částečně zpět, tak, prosím, vraťte nám Prahu.
    Existuje snad ještě blog pana T. Němce s názvem NERUŠTE STANICI PRAHA, tam jsme také (bez úspěchu) přispívali.
    Pokud někoho tato pětiletá "anabáze" zajímá, může ho navštívit. Ovšem po zrušení diskuse na tzv. Dvojce říspěvky a argumenty nenávratně pryč.
    http://nerustestanicipraha.blogspot.cz/

    Nerušte název stanice Praha Českého rozhlasu
    NERUSTESTANICIPRAHA.BLOGSPOT.COM|OD NERUŠTE NÁZEV STANICE PRAHA

    OdpovědětVymazat
  15. Matně si to pamatuju a na tenhle blog nás kdysi odkazovali profesoři na médiích. Jako protipól k té oficiální politice Rady ČT a Rozhlasu. Myslím, že teď by byl podobný projekt opět potřeba pro Českou televizi. To, co se tam děje, je zralé na další kempování v kancelářích a přilehlých budovách. Ta situace v ostravském studiu byla naposledy fakt drsná. :/

    OdpovědětVymazat