pondělí 4. ledna 2016

Je už o generálním řediteli Českého rozhlasu rozhodnuto?

4. 1. 2016 napsal Tomáš Němec

   Poslední týdny občas dostávám dotazy, co si myslím, o lidech, kteří se přihlásili do výběrového řízení na generálního ředitele Českého rozhlasu, případně co si myslím o kandidátech, které poslala Rada Českého rozhlasu do finále. Protože se vlastně neustále opakuji,  otisknu v tomto článku takový korespondenční rozhovor, který se mnou  na e-mailové adrese tohoto blogu uskutečnil jeden z posluchačů Českého rozhlasu pan B.


■   ■
Rozhovor s panem B.:

pan B.:
Vážený pane Němče, jaký máte pocit jako insider z ČRo ohledně pětice kandidátů? Je už rozhodnuto? Chtěli vyváženost rozhlasáci/nerozhlasáci. Máme ale čtyři nerozhlasáky a jednoho Zavorala. Je on stafáží anebo jsou ti čtyři  stafáží a o Zavoralovi je už rozhodnuto? Uvidíme se na volbě?

Tomáš Němec:
Abych pravdu řekl, přesně nevím, co si mám o kandidátech ve zúženém výběru myslet. Či spíše, co si mám myslet o Radě ČRo. Byl jsem osobně na tom zúžení, viděl jsem, jak to probíhalo.  Podstatné bylo, co řekli před hlasováním radní Milan Badal a Jiří Vejvoda. 

Radní Milan Badal nenašel v projektech nic revolučního. "Osobně se přimlouvám za to, abychom drželi jakousi paritu, která je mezi těmi přihlášenými. Aby jeden, maximálně dva byli zevnitř rozhlasu, tři aby byli zvenčí, a aby to byli lidé, kteří v projektech přinášejí něco zajímavého a nového."  Jiří Vejvoda řekl:  "Kladl jsem si tři otázky: vede si rozhlas dobře? A má tedy být v mém výběru někdo z užšího vedení rozhlasu? Nevede si zcela dobře a má tam být někdo ne zcela z užšího vedení? A konečně třetí, pokud si nevede dobře, má přijít někdo zvenčí?" Vejvodovi by se líbil múzický ředitel, ale zároveň manažer.  To cituji z on-line záznamu, který psal přímo ze schůze Filip Rožánek - viz http://mam.ihned.cz/c1-65005050-volba-reditele-ceskeho-rozhlasu-vyber-uchazecu  

   Já osobně jsem nabyl dojmu, že většině radních byly projekty uchazečů úplně ukradené, soustředili se na to, zda dotyční měli něco společného s Českým rozhlasem nebo ne. Lidí, kteří se do výběrového řízení přihlásili a mají něco společného s Českým rozhlasem, byla asi polovina. Radní z nich zvolili pouze Zavorala, který je představitelem duhanovského řízení rozhlasu. Pokud teď zvolí  generálním ředitelem  jeho, dostanou se do jakési smyčky. Zavoral bude pokračovat v Duhanově práci a tím akce Rady, kterou odvolávala Duhana, až ho donutila rezignovat ze zdravotních důvodů, byla zcela zbytečná. Radní Badal také na té schůzi řekl něco v tom smyslu, že pokud bude zvolen někdo zevnitř rozhlasu (pochopil jsem to jako z těch kandidátů, kteří nebyli  v Duhanově vedení), že tomu bude líto třeba někoho z rozhlasu vyhodit vzhledem k propleteným vnitřním vztahům. Pokud radní udělali předvýběr takto, je jediná šance pro možnost zlepšení situace v ČRo, aby generálním  byl někdo z těch čtyřech mimo  René Zavorala. Nemyslím, že by radní byli v této chvíli dohodnuti, že zvolí Zavorala. Jenomže z předchozích jednání vím, že minimálně členové rady Badal, Kukuczka, Vodochodský byli podporovateli Duhana. Jeho kritiky byli Šafařík, Tesař, Kňourek a Dohnálková. Ale názory  radních Stehlíka a Vejvody mi nejsou vůbec jasné. Jiří Vejvoda, kterého Duhan prakticky vyhodil z vedení stanice Praha, se mi nikdy nezdál jako Duhanův kritik. Stehlíka vůbec nedokážu odhadnout.

   Nemyslím, že je v této chvíli o generálním  rozhodnuto, ale zklamáním pro mne bylo, že hlavním kritériem zúžení kandidátů nebyla kvalita projektu, ale kdo je či není z rozhlasu. Já jsem byl opačného názoru, bral jsem jako klad to,  když kandidát znal poměry v rozhlase - viz můj článek - http://nerustestanicipraha.blogspot.cz/2015/12/kandidatske-projekty-ocima-posluchace.html

pan B.:
   Vidím to podobně. Tedy nejasně. Z rozhlasu je jeden kandidát ( pokud se u Zavorala o "rozhlasákovi" dá mluvit, je to spíš "rádobymanager" ). Vidím mizerný výsledek v hlasování o provizorním GŘ u Zavorala, ale  cítím strach radních před "riskováním" nabrat někoho zvenku. Turbulence,  které by mohly nastat, by mohly znamenat více práce pro ně a větší  "exponovanost" Rady ČRo, které zase jde po krku Volební komise sněmovny, vedená  poslancem ANO Martinem Komárkem. Takže zvolí-li Zavorala, budou tam mít Duhanova neotesaného apoštola, který fůru Duhanových problémů sám zavinil,  a budou trvat problémy "management" - zaměstnanci. Pro nás jen zahrají divadlo s volbami. Pak je zde varianta otevřeného konce. To dává naději. Ale zase je čeká  nejistota, nový člověk z venku potřebuje čas k rozhlédnutí. Ovšem takový  Vlastimil Ježek byl kdysi taky z venku. Zajímavé je, že vypadli Ostrý i Štern. Tuším, že kvůli věku. Co se  "rozhlasáctví" týče, byl by Štern dobrou volbou. Jenže generýlní ředitel  většinou  rozhlasáctví moc nedělá.

Tomáš Němec:
   Jen na doplnění. Ani Jaromír Ostrý, ani Ivan  Štern nebyli vyřazeni kvůli věku. Jejich přihláška nesplňovala formální požadavky. Jak jsem pochopil, ty požadavky se asi týkaly dodání lustračního osvědčení, ale nejsem si tím jist. Obálky byly otevřeny za notářského dohledu a ty přihlášky, které nesplňovaly FORMÁLNÍ požadavky zadání, byly vyřazeny, čili bylo na ně pohlíženo tak, jakoby vůbec nedorazily. Pokud Vám něco řekne dosti kostrbatá řeč notářského zápisu, můžete si ho stáhnout ve formátu pdf z odkazu http://media.rozhlas.cz/_binary/03533344.pdf Já osobně jsem hlavně rád, že tímto způsobem vypadl Jaromír Ostrý, který nejen zničil stanici Praha, ale o němž jsem přesvědčen, že ho Peter Duhan povolal do Prahy hlavně proto, aby rozeštval lidi v pražském ústředí rozhlasu. 

   Jak jsem napsal v tom shora odkazovaném článku, já osobně si myslím, že na tu funkci by měl být věk limitujícím faktorem. Nevím tedy sice, jaký projekt poslal pan Štern, ale z důvodu věku bych já osobně pro něj nebyl.  V odkazovaném článku jsem si také udělal vlastní výběr zúžení kandidátů. Tento výběr se s výběrem Rady protnul v jediném jméně a to je Tomáš Němeček. Posuzoval jsem čistě podle projektů.  Mě oslovil nejvíce projekt Michala Bureše.
■   ■



   Zájemci, kteří nikdy nebyli přítomni osobně na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu, se mohou podívat na pětiminutové video z chvíle, kdy Rada Českého rozhlasu oznámila a schválila výsledky volby, ve které zúžila výběr kandidátů  ze 26 na 5.





   Rád bych na tomto místě připomněl ještě jeden den. Byl to 27. leden 2011, který (tehdy ještě prozatímní) ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan označil za hvězdný den Jaromíra Ostrého. Tehdy Jaromír Ostrý představil novinářům nové programové schéma stanice, které tehdy ještě říkal dvojím názvem Praha-Dvojka.  Tímto dnem vlastně začalo téměř pětileté černé období vlády Petera Duhana nad Českým rozhlasem. Vlády, proti které se mnozí posluchači Českého rozhlasu bouřili, ale kterou Peter Duhan přehlušil marketingovou propagací své koncepce na úkor kvality pořadů.  Poslechněte si znovu, s jakou pompou představili Peter Duhan a Jaromír Ostrý 27. ledna 2011 novinářům a Radě Českého rozhlasu bourání tradičních rozhlasových hodnot. Tímto záznamem začal tento blog na obranu stanice PRAHA a  je jeho prvním příspěvkem.




   20. ledna 2016 bude stát Český rozhlas opět na rozcestí. Rada Českého rozhlasu buď zvolí generálním ředitelem Českého rozhlasu René Zavorala,  statutárního zástupce předchozího ředitele Petera Duhana, čímž vlastně potvrdí, že Duhanova cesta byla správná anebo zvolí někoho, kdo přijde zvenku a jehož řízení bude po řadu měsíců velkým otazníkem. Je mi líto, že Rada Českého rozhlasu nepustila do užšího výběru žádného zkušeného rozhlasáka

Žádné komentáře:

Okomentovat